کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

جراحی چانه

جراحی چانه | عوارض+دوران نقاهت و هزینه عمل جراحی چانه
جراحی چانه چگونه است؟.برای آگاهی از عوارض و دوران نقاهت جراحی چانه و جراحی زیبایی چانه جلو و عقب و کوچک با بهترین قیمت با ما همراه باشید.

جراحی چانه یا عمل ژینوپلاستی چیست؟

یکی از بخش های صورت که میتواند باعث به هم خوردن توازن و تعادل کل ظاهر صورت شود چانه است.تناسب داشتن اجزای صورت در زیبایی آن نقش مهمی دارد. تناسب چانه تاثیر مهمی در ظاهر صورت بخصوص در نمای نیم رخ و سه ربع دارد. یک چانه کوچک می تواند باعث برجسته تر به نظر رسیدن بینی شود. به عملی که در آن شکل چانه اصلاح می شود، منتوپلاستی گفته می شود.

تعادل ظاهر صورت تا حدودی به شکل و اندازه چانه نسبت به بینی بستگی دارد، که بنابراین، می‌توان با کوچک کردن چانه (منتوپلاستی) یا بزرگ کردن آن (ژنیوپلاستی) از طریق جراحی زیبایی چانه، ظاهر صورت را متعادل ‌تر ساخت.

انواع جراحی چانه 

جراحی ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

بزرگ کردن چانه

اعمالی که در آن ها چانه های کوچک یا عقب رفته، بزرگ شده یا جلو کشیده می شوند. که هریک از انواع روش های بزرگ کردن چانه عبارتند از:

  • پروتز چانه: در این عمل، برشی در زیر چانه فرد ایجاد می شود و در لایه های بافتی زیرین پوست برشهایی ایجاد می کنند، بدون اینکه به عصب چانه آسیب برسد. فضایی در داخل چانه ایجاد می کنند و بعد از استریل کردن این فضا پروتز را که استریل شده است درون این فضا قرار داده و بخیه می زنند. زخم های محل برش را با چسب های مخصوصی به نام استری استریپ برای بهبودی سریعتر می پوشانند.
  • ژنیوپلاستی: یا جراحی زیبایی چانه ، بریدن قسمتی از استخوان چانه و به جلو کشیدن آن است.
  • تزریق ژل به چانه: در این روش از جراحی و عوارض ناشی از آن خبری نیست و با تزریق ژل به چانه حالت مناسب داده می شود.
  • تزریق چربی به چانه: در زمان تزریق چربی، مقدار کمی از چربی گرفته شده از خود فرد با استفاده از سوزن های بسیار کوچک به چانه تزریق می‌شود.
  • جراحی ژنیتوپلاستی اسلایدینگ (Sliding genioplasty): این عمل برای آن فرم از چانه هایی است که با عمل جراحی پروتز بزرگ نمی شوند و چانه فرم بدی دارد. در این نوع از عمل چانه، مقداری از استخوان چانه برش می خورد و فک با صفحات مخصوص و پیچ های فلزی خاص محکم نگه داشته می شود و در آخر کار محل های برش زده را بخیه می زنند. موفقیت در عمل برجسته سازی چانه به این بستگی دارد که جراح شما چقدر در کار خود حرفه ای باشد. بهترین راه برای عمل چانه این است که به چندین جراح چانه مراجعه کرده و نظر آنها را راجع به صورت و عمل چانه ای که می خواهید انجام دهید بپرسید.
  • ایمپلنت چانه: ایمپلنت چانه را می توان برای تغییر شکل، بزرگ شدن و یا حرکت به جلو ظاهر چانه انجام داد. این تغییر شکل چانه را می توان از طریق جراحی یا تزریق انجام داد. تقویت جراحی چانه شامل وارد کردن یک ماده پلاستیکی به چانه و پیوند آن با استخوان است. در طی یک روش ایمپلنت چانه، برش زیر چانه ساخته می شود و یک جیب ایجاد می شود که در آن ایمپلنت قرار می گیرد. ایمپلنت های آلوپلاستیک (ساخته شده از مواد مصنوعی) شایع ترین نوع آن هستند. اغلب با استفاده از سوزن برای تزریق پرکننده ها، از چربی بدن، برای افزایش ظاهر چانه استفاده می شود.

خطرات عمل جراحی ایمپلنت چانه چیست؟

خطرات عمل جراحی ایمپلنت چانه بسیار شبیه به سایر انواع جراحی زیبایی شامل خطر عفونت می باشد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد:

خطر عفونت: ایمپلنت ممکن است حرکت کند و نیاز به جراحی اصلاح داشته باشد در بلند مدت، اگر ایمپلنت حرکت کند، ممکن است موجب فرسایش استخوان و آسیب به ریشه دندان شود در چانه می تواند لخته های خون تشکیل شود.

آشنایی با انواع جراحی چانه

کوچک کردن چانه (منتوپلاستی)

اعمالی که در آن ها چانه های بزرگ یا جلو آمده، کوچک شده یا عقب برده می شوند. جراحی کوچک کردن چانه تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. برشی در داخل دهان در امتداد خط لثه پایین ایجاد می‌شود. سپس استخوان چانه به شکل و تناسب موردنظر تغییر داده می‌شود.

عمل زیبایی چانه برای چه افرادی توصیه می شود؟

عمل زیبایی چانه برای افرادی مفید است که مشکلی در قسمت دندانی فک‌ها ندارند. به این ترتیب که دندان‌های‌شان به راحتی روی هم جفت می‌شوند و محل قرار گرفتن فک بالا و فک پایین آنها طبیعی است
 اما استخوان چانه آنها یا عقب است یا خیلی بلند به نظر می‌رسد. همین موضوع می‌تواند در زیبایی صورت افراد مشکل ایجاد کند.افرادی که از سلامت جسمی و روانی مناسبی برخوردارندو در خصوص نتایج عمل انتظارات واقع‌بینانه‌ای دارند.
حداقل 20 سال سن داشته باشند، زمانی که رشد استخوان چانه به انتهای خود رسیده باشد.

افراد مناسب برای جراحی کوچک کردن چانه، چه کسانی هستند؟

مسلما همانطور که از نام این جراحی مشخص است، این عمل جراحی برای افرادی مناسب می باشد که چانه آنها نسبت به صورتشان بزرگ تر می باشد.

روش انجام جراحی چانه به چه صورت می باشد؟

در ادامه این گزارش می خواهیم به شما بیاموزیم که روش های انجام هر یک از عمل های جراحی چانه یا ژینوپلاستی به چه صورت می باشد. قبل از هر چیز ابتدا باید به شما بگوییم که جراحی ژینوپلاستی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، بنابراین شما به طور کامل به خواب می روید. همچنین این نوع عمل جراحی از طریق داخل دهان انجام می شود. پس در صورت شما هیچ اسکاری ایجاد نخواهد شد.

روش جراحی برای جلو بردن استخوان چانه:

از طرف داخل لب پایینی و قسمت پایین آن (داخل دهان)، یک برش ایجاد کرده تا با استفاده از یک اره که از تیغه مخصوص برای جراحی چانه برخوردار است، لبه استخوان چانه را جدا میکنند. باید اضافه کنیم که این برش را می توان در جایی از زیر چانه که در جلوی دید نیست، ایجاد کرد.

روش جراحی برای کوچک چانه:

در روش انجام جراحی برای کوچک چانه، جراح متخصص بخشی از آن قسمت استخونا چانه که شبیه به نعل اسب می باشد را برداشته و آن را به سمت جلو یا عقب حرکت می دهد. بعد از اینکه محل مناسبی برای استخوان چانه انتخاب شد، آن را با استفاده از یک سری سیم و یا صفحات فلزی مخصوص و همینطور پیچ های تیتانیوم در جای مشخص شده اش، محکم می کنند.
و در انتها نیز جراح متخصص برش ایجاد شده را با بخیه بسته و با نوار چسب می پوشاند.

نحوه انجام جراحی چانه یا ژینوپلاستی

آماده شدن برای عمل زیبایی چانه 

  • افراد می بایست از دو هفته قبل از عمل استعمال سیگار و مصرف هر گونه دارویی که در آن آسپرین یا داروهای استروئیدی ضدالتهاب وجود دارد را متوقف کنند.
  • اگر جراح بخواهد برش را زیر چانه ایجاد کند بیمار می بایست از دو روز قبل از جراحی زیبایی چانه از یک پاک کننده آنتی باکتریال صورت استفاده کند. 
  • بیمارانی که قرار است برش در دهانشان ایجاد شود نیز می بایست به مدت دو روز قبل از عمل روزی سه بار دهانشان را با دهانشویه آبکشی کنند.
  • بیماران باید از هشت ساعت قبل از عمل جراحی زیبایی چانه از مصرف هر گونه غذا یا نوشیدنی خودداری کنند.
  • معمولاً نوع جراحی، بسته به پیچیدگی آن، حدود 1 تا 5/1 ساعت طول می کشد. برش در محل اتصال لب پایین به پایین لثه پایینی ایجاد شده و به همین دلیل در داخل دهان پنهان می شود. این برش ظرف 5 تا 7 روز بهبود می یابد.
  • بعد از جراحی چانه، یک گِن مخصوص جراحی زیبایی روی سر و صورت بیمار قرار می گیرد که به کنترل ورم و کاهش حرکت چانه جراحی شده کمک می کند.
  • بیمار می بایست در تمامی طول هفته اول بعد از جراحی، شب و روز این گن را بپوشد.معمولاً تا 3 تا 5 روز بعد درد یا ناراحتی متوسطی وجود خواهد داشت.
  • بیماران می توانند بعد از یک هفته فعالیت های عادیشان را از سر بگیرند، اما باید تا 6 هفته بعد از عمل از انجام هرگونه فعالیت یا ورزشی سنگینی خصوصاً ورزش های برخوردی خودداری کنند.

مراقبت های قبل و بعد از جراحی چانه یا ژینوپلاستی

سایر نکات مراقبت بعد از عمل زیبایی چانه

شما ممکن است بعد از جراحی چانه احساس کوفتگی عضلات داشته باشید. در موارد بسیاری، داروهای مسکن بدون نسخه برای کاهش این ناخوشی کافی است. گرچه پزشکان در صورت نیاز می توانند داروهای ضد درد قویتری هم تجویز کنند.
 مانند بسیاری از بیماران، شما نیز ممکن است نیاز داشته باشید بعد از جراحی چانه یک رژیم غذایی ملایم را دنبال کنید. سعی کنید غذاهایی که انتخاب میکنید سرشار از ویتامین و پروتئین باشد چرا که این مواد مغذی سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و پروسه بهبودی را سرعت می بخشد.

عوارض جراحی زیبایی چانه

عوارض ناشی از اعمال جراحی منتوپلاستی و ژنیوپلاستی به ندرت اتفاق می‌افتند. با این حال، برخی بیماران در ناحیه چانه یا لب دچار عفونت می‌شوند، که معمولاً با مصرف آنتی‌بیوتیک رفع می‌شود. همچنین، به مرور زمان استخوان چانه کمی تحلیل می‌رود؛ البته، این وضعیت معمولاً باعث هیچگونه مشکل پزشکی، ناراحتی یا تغییری در ظاهر چانه نمی‌شود.

هزینه و قیمت جراحی چانه

هزینه های جراحی چانه بطور گسترده تغییر می کند. هزینه جراح بر اساس تجربه او، نوع فرآیند عمل و مکان جغرافیایی مطب می باشد. بیشتر بیمه های سلامتی هزینه جراحی چانه و عوارض آن را پوشش نمی دهند. هزینه های جراحی چانه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • هزینه بیهوشی
  • هزینه تجهیزات جراحی یا بیمارستانی
  • آزمایشات پزشکی
  • البسه مخصوص بعد از جراحی
  • تجویزات دارویی
  • هزینه جراح

به طور کلی هزینه جراحی چانه به روش و مورد خاص شما بستگی دارد.

مزایا و معایب جراحی ژینوپلاستی

نتیجه جراحی چانه

نتیجه عمل کاملاً طبیعی به نظر رسیده و در کل می توان گفت هدف جراحی چانه زیباسازی صورت و متعادل ساختن اجزاء آن با ایجاد چانه ای با ظاهری طبیعی است. البته باید به خاطر داشته باشید که برای مشاهده نتیجه نهایی ممکن است به 6 هفته زمان نیاز باشد.
نتیجه جراحی چانه دائمی است، البته لازم به یادآوری است که با بالا رفتن سن شکل چانه نیز به مرور تغییر می کند. برای مثال، بافت های اطراف چانه به طور مداوم تحت تأثیر افزایش سن و جاذبه قرار دارند.

6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX