سوالات متداول جراحی گونه
وقتی چربی صورت از بین برود دیگر قابل برگشت نیست و تنها روش برجسته سازی صورت، چاق شدن نیست زیرا پس از چاق شدن صورت به سختی ولی تمام بدن پر می شود. جراحی گونه و روش های دیگر این امکان را به فرد می دهد تا به راحتی گونه هایی برجسته داشته باشد.
جراحی گونه نیز مانند بقیه جراحی ها با بیهوشی عمومی انجام می شود پس با این حال عوارض بیهوشی را نیز به همراه دارد که عبارت اند از: ریزش مو، بی اشتهایی و حالت تهوع که چند روز بعد از جراحی برطرف می شود.
بعد از جراحی گونه باید برای جلوگیری از عفونت به مدت ده روز از آنتی بیوتیک ها استفاده نمود و دهان را با سرم نمکی شست و شو داد و از مسواک نرم برای این منظور استفاده کرد. همچنین باید از فشار بر روی محل جراحی و جویدن ادامس و خنده و صحبت زیاد خودداری نمود.
در حال حاضر در ایران، از دو نوع پروتز مختلف استفاده فراوان می شود. شایعترین پروتز گونه ای که در ایران استفاده می شود، پروتز سیلیکونی است. بسیاری از بیماران به دلیل ارزان بودن و تهیه آسان این پروتز، از آن استفاده می کنند.
جراحی گونه در مواردی که عیب در استخوان میانی صورت وجود دارد و فک بالا هم عقب است، بهترین راه اصلاح جلو آوردن قسمت میانی صورت است، ولی در مواقعی که فقط مشکل در گونه و زیر چشم باشد تقویت استخوان گونه هم موثر است. در برخی موارد نیز اشخاصی هم بعنوان عمل زیبایی جراحی گونه را انجام می دهند.
پروتز گونه را در مرد و زن جوان می ‌توان از سن بالای 18 سال کار گذاشت ولی از طرف دیگر محدوده سنی خاصی ندارد.
زمانی که اصول استاندارد انتخاب بیمار و محل مناسب رعایت شود و به دست متخصص جراحی گونه، این جراحی با حداقل عوارض همراه است ولی به ندرت ممکن است عوارضی همچون خون ریزی محل عمل، خون مُردگی و عفونت ایجاد شود. به غیر از عفونت معمولاً بقیه ی موارد را می توان کتنرل کرد. تورم و کبودی، عفونت، جابجا شدن پروتز، پس زدن پروتز یا واکنش به آن و نمایان شدن پروتزها با بالا رفتن سن نیز از عوارض این جراحی می باشد.
قرارگیری نامناسب پروتز گونه، می تواند باعث حرکت آن از محل صحیح و ایجاد عدم تقارن در ظاهر صورت شود. مواجه شدن با این شرایط می تواند گاهی اوقات انجام عمل جراحی ثانویه برای اصلاح محل پروتز را لازم کند.