سوالات متداول بوتاکس
در اصل بوتاکس یک مدل سم به نام بوتولینوم است که تزریق آن در زیر پوست، باعث فلج شدن عضلات آن قسمت و از بین رفتن چین و چروک صورت خواهد شد و ظاهری جوان‌تر را ایجاد می‌کند.
بوتاکس های موقت بین 6 تا 18 ماه و بوتاکس های دائم حداقل تا 6 سال ماندگاری دارند. ژل های موقت مثل کلاژن ها و هیالورونیک اسیدها بوده و اسم های مختلفی مانند ژوودرم، روفیلان، رستيلن، ماتریدکس و... دارند.
عوارض بوتاکس به طور معمول، به جز ضعف عضلات مناطق اطراف محل تزریق، چشمگیر نمی باشد. البته در صورتی که تزریق توسط پزشک با تجربه انجام شود، هیچ گونه عوارضی نخواهد داشت، اما بیمارانی که دچار بیماری های عصبی و عضلانی حاد هستند و يا زنان باردار و شيرده نباید از آمپول بوتاکس استفاده کنند،علاوه بر اين، دیده شده تزریق بوتاکس باعث فروکش کردن سردردهای میگرنی در خیلی از افراد می شود.
مواقع بسیار زیادي و مختلفي وجود دارند كه در آن از تزريق بوتاكس استفاده مي شود و تزريق بوتاكس منحصر به زيباسازي نيست كه از جمله ی آن ها مي توان به درمان اسپاسم ماهيچه های صورت يا ديگر قسمتها، پرش پلک، اسپاسم ماهيچه های گردن ، انقباض و تیک گردن، لوچی شديد چشم ها، می باشند.
بوتاکس یک پروتئین خالص و طبیعی می باشد که در دوز بسیار پایین تجویز می شود. تاثیر بوتاکس عمدتا محدود به ناحیه ای که در آن تزریق شده می شود و به جاهای دیگر بدن سرایت نمی کند. بوتاکس توسط FDA تایید شده است و کاربرد کلینیکی بیست ساله آن ثابت کردن بی خطر بودن آن را به دنبال دارد.
اگر چه نتایج بوتاکس چشمگیر هستند، اما ظاهر صورت شما به هم نمی خورد. عضلات شل می شوند به صورتی که شما هنوز می توانید بدون چین و چروک لبخند بزنید. بعد از بوتاکس زمان زیادی برای بهبودی لازم ندارید.
تزریق بوتاکس برای افرادی که سن زیر ۱۸ سال، دوران حاملگی یا شیردهی، کسانی که بیماری‌های قلبی و عروقی حاد دارند، کسانی که درگیر بیماری ام اس یا نارسایی کلیه هستند، افرادی که عفونت‌های فعال دارند یا بدن آن ها از نظر ایمنی دچار ضعف می باشد، کسانی که بیماری اختلالات انعقادی دارند. افرادی که نسبت به پروتئین گاو حساسیت نشان می دهند. افرادی که بیماری عفونی و التهابی در ناحیه صورت و اطراف آن دارند، کسانی که از دارو‌های ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند، افرادی که در دو هفته اخیر عمل واکسن را انجام داده اند و  افرادی که سابقه حساسیت به بوتاکس را دارند ممنوع می باشد.
در هنگام تزریق بوتاکس اول اینکه نباید روی قسمتی که بوتاکس تزریق می شود را ماساژ داد و فشاری روی محل وارد کرد و به مدت ۴ ساعت نباید دراز بکشید. پس از اتمام تزریق بوتاکس چند ساعت از کمپرس سرد در محل‌های تزریق استفاده کنید. عضلاتی که در آن‌ها تزریق بوتاکس صورت گرفته است را به طور ارادی منقبض کنید.