کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

اطلاعات تکمیلی جراحی زیبایی بینی

23 اسفند ، 1397
گروه تحقیقاتی کلینیک
0 کامنت

اطلاعات تکمیلی جراحی زیبایی بینی

پیش از جراحی زیبایی بینی اغلب دچار استرس می شود و سوال هایی از چگونگی انجام عمل و روش های جراحی پلاستیک بینی برایش به وجود می آید.ما نیز برای برطرف کردن استرس شما و پاسخ به سوالات شما در این پست سعی کرده ایم به سوالات و مسائل تکمیلی در مورد جراحی رینوپلاستی بپردازیم.

جراحی پلاستیک بینی

رینوپلاستی یا جراحی پلاستیک بینی به منظور اصلاح شکل یا ایرادات ساختاری بینی انجام می شود.انجام هر نوع جراحی ممکن است باعث استرس یا نگرانی هایی برای فرد یا خانواده شخص گردد.برطرف کردن نگرانی ها و آماده سازی فرد پیش از عمل باعث آرامش فرد می گردد. در ادامه برخی از این سوالات و مشکلات رایج را برایتان ذکر کرده ایم.

کاندیداهای رینوپلاستی چه کسانی هستند؟

1. رشد صورت کامل شده دختران بعد از 16 سال و پسرها بعد از 18 سال

2. بیمار در سلامت کامل جسمی باشد.

3. سیگاری نباشد یا حداقل چندین هفته قبل و چند ماه بعد سیگار نکشد.

4. ناپایداری روحی یا بیماری واضح روانی نداشته باشد.

5. بیماری مخاطی نداشته باشد مثل آلرژیک یا عفونت مزمن بینی که باید قبل از عمل درمان یا کنترل شود.

6. کسی که ترکیب صفات زیر را دارد که با حرف میم شروع میشود : مرد ، متوقع بیش از حد ، مجرد ، میانسال ، متشکر از خود.

جراحی زیبایی بینی
 تکنیک های جراحی زیبایی بینی چند نوع است ؟

جراحی زیبایی بینی با دو روش بسته و باز انجام میشود .

جراحی بینی به روش بسته 

در روش بسته همه برش ها داخلی است،پوست از روی اسکلت کاملا بلند نمی شود،بلکه بخشی که قرار است عمل شود از پوستی که در سایر نقاط به بینی چسبیده از آن جدا می شود و وسایل جراحی از زیر پوست و روی مخاط به داخل بینی برده شده و استخوان ها و غضروف ها برداشته میشود،خیلی وقت ها با لمس از روی پوست جراح نتیجه کاری که کرده در حین عمل ارزیابی می کند،بزرگترین مزیت نداشتن برش خارجی و کم بودن میزان ورم بعد از عمل است.طرفداران آن جراحانی هستند که سال ها آن را انجام داده و خبره شده اند.اما اکثر جراحان به دلیل نداشتن دید کافی و لزوم کسب تجربه برای نتیجه خوب یا اصلا آن را انجام نمی دهند و یا فقط در بینی های خیلی کم مشکل این روش را انجام می دهند .

جراحی بینی به روش باز 

در این روش بر وسط پوست ستونک بینی که بین سوراخ هاست برش داده می شود برش داده می شود و سپس با برش لبه داخلی سورخ ها،پوست کاملا بلند میشود و از غضروف و اسکلت جدا می شود (مانند کاپوت ماشین) با دیده شدن غضروف ها و استخوان هم ارزیابی ناهنجاری های داخلی راحت تر می شود و هم بر طرف کردن آنها،اما جراح باید این روش را به نحوی بلد باشد که چون پوست کاملا انجام می شود ورم آن به مدت طولانی تر باقی می ماند و دستکاری بیش از حد هم به این ورم کمک می کند،در ضمن می توان به تیغه وسط بینی هم با جدا کردن غضروف های خارجی دستیابی بهتری داشت در حالی که انجام تکنییک های سپتوپلاستی(عمل انحراف بینی) صرفا از طریق سوراخ های بینی دشوارتر است.

تنوع تکنیک های رینوپلاستی باز،زمان کوتاهتر برای کسب تبحر در انجام تکنیک ها باعث شده جراحان به این روش تمایل بیشتری نشان دهند.

معایب جراحی پلاستیک بینی به روش باز

1. اسکار خارجی که خیلی به چشم نمی آید.

2. طول کشیده نوک بینی که باید به بیمار اطلاع داده شود.

3. ضخامت پوست در مناطق مختلف یکسان نیست و ممکن است نتیجه ای با مشاهده غضروف و استخوان مطلوب باشد از روی پوست چندان بی عیب نباشد.

4. چسباندن چسب به خاطر این که پوست کاملا از روی بینی جدا می شود بیشتر لازم است و مدت طولانی تری چسب می خواهد.

مزایای جراحی زیبایی بینی به روش باز

1. دید بهتر

2. تنوع تکنیک

3. امکان زدن بخیه برای تغییر شکل غضروف که باعث می شود لازم نباشد غضروف را ببریم و ضعیف کنیم.

4. امکان این که غضروف هایی که بریده یا برداشته ایم به عنوان پیوند غضروفی برای افزایش استحکام بینی،زیباتر کردن ظاهر و بهبود تنفس استفاده کنیم

رینوپلاستی

سوالات پزشک جراح بینی در جلسه اول معاینه

باید یک شرح حال کامل از بیمار گرفته شود شامل مشکلات ظاهری (قوز بینی،نوک پهن وگرد،درازای نوک بینی و افتادگی آن،کوتاهی بیش از حد نوک بینی،انحراف ظاهری،پوست کلفت بینی،گوشتی بودن،شکل سوراخ ها و پهن بودن پره ها) و مشکلات داخلی (بسته بودن یک سوراخ،تنفس متناوب گاهی از یک سوراخ و گاهی سوراخ دیگر،خرخر کردن،خشکی صبحگاهی دهان،ترشح چرکی از بینی یا ترشح صبحگاهی ته حلق،آلژی فصلی به صورت ترشح آبکی همراه با عطسه و خارش داخل بینی،خشکی مخاط و سابقه خونریزی مکرر یا فراوان)سوالات دیگری که باید پرسیده شود عبارتند از : سابقه جراحی قبلی روی بینی یا سایر قسمت های بدن،مصرف سیگار و مواد مخدر(مخصوصا کوکایین که باعث تخریب پوست،مخاط و اسکلت بینی می شود.) سابقه بیماری مهم فعلی یا قلبی که ممکن است روند بیهوشی یا جراحی را با خطر روبرو کند مثل بیماری قبلی یا دیابت،فشار خون بالا و آسم.

در ضمن باید انگیزه بیمار هم از جراحی زیبایی بینی مشخص شود و همین طور و ضعیت عمومی روانی مانند سابقه بیماری های مهم روانپزشکی و مصرف داروهای اعصاب نیز پرسیده شود.

پزشک جراح پلاستیک چه چیز را معاینه می کند؟

بیمار را از سر تا پا باید معاینه کند تا متوجه شود بیماری مهمی ندارد ،بسیاری از بیماران که انگیزه های روانی شدید برای عمل زیبایی دارند مشکلات خود را از پزشک پنهان می کنند مانند بیماریهای شدید جسمی که بیهوشی برای آنها خیلی خطرناک است.مشاوره قلب و بیهوشی در صورت شک به مشکلات قلبی تنفسی و مشاوره روانپزشکی در بیمارانی که انتظارات و رفتار های غیر طبیعی دارند الزامی است.بعد از معاینه کلی،معاینه اختصاصی بینی و صورت انجام می شود.

شامل بررسی قوام پوست(ضخیم و نازک بودن)،تقارن بینی و صورت ،عدم تناسب بینی با صورت و وجود نا هنجاری های دیگر در صورت که باعث می شود بینی بزرگ به نظر آید مانند کوچک بودن چانه،برجسته نبودن گونه ها،لاغر و کشیده بودن صورت که در بسیاری از موارد اصلاح همزمان آن لازم است در غیر این صورت بیمار از بهترین نتیجه عمل بینی راضی نخواهد بود.داخل بینی باید با اسپکولوم معاینه شود شامل معاینه سپتوم،دریچه های داخلی و خارجی،شاخک تهتانی و میانی و مخاط بینی .

 نقش عکس گرفتن و طراحی کامپیوتری در جراحی بینی چیست؟

هم به نفع بیمار هم به نفع پزشک است . اولا در عکس ها تمام عیوب بینی را در زوایای مختلف می بیند و متوجه می شود چه مشکلاتی دارد که از پزشک درخواست کند آنها را برطرف کند،پزشک هم قبل از بیهوش کردن بیمار متوجه می شود که بینی چه عیب هایی دارد و چه کارهایی باید برای اصلاح آن انجام دهد. شاید عجیب باشد اما خیلی از بیماران قبل از جراحی به خاطر اینکه بینی خود را زشت می بینند اصلا به آن نگاه نمی کنند و فقط زشتی کل بینی خود را متوجه می شوند اما بعد از جراحی و زیبا شدن به آن با دیده کارشناسی و وسواسی می نگرند و حتی متوجه جزئی ترین اشکال آن می شوند که هم خودشان را عذاب می دهند و هم ناراحتی خود را به پزشک منتقل می کنند.بسیاری از بیماران با دیدن عکس های بزرگ در نماهای مختلف برای اولین بار متوجه عیوب یک قسمت بینی خود می شوند.

شبیه سازی(تصویر نگاری)کامپیوتری هم بسیار کمک کننده است بر طرف کردن عیوب و و مشاهده تاثیر آن در زیبا کردن بینی به بیماران اعتماد به نفس بیشتری برای جدی کردن تصمیم خود برای جراحی می دهد .بعد از برطرف کردن عیوب و ایجاد حالت طبیعی به خواسته بیمار جهت زیبا کردن بینی توجه کنید چون همین تفاوت هاست که باعث می شود بیمار یک پزشک را انتخاب کند،بعضی پزشکان به بیمار می گویند که من هرکاری خواستم خودم انجام می دهم ، البته در بسیاری از موارد بر آوردن خواسته های اکثر بیماران مانند کوچک کردن بیش از حد بینی،قوسی کردن غیر طبیعی پل بینی،متفارن کردن بینی های کاملا کج،کاملا مساوی کردن سوراخ های متفاوت به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

ولی غالبا بینی هایی که نوک کمی سربالا و پل بینی کمی قوسی دارند مطلوب اکثر بیماران هستند. در بسیاری از موارد بیمارانی که مشکل شدید روانی دارند یا خواسته های شدیدا غیر طبیعی در همین طراحی شناخته می شوند و ضمن احتراز از عمل آنها،جراح از خطر بزرگی رهایی می یابد.

تصویر نگاری در یک کلام به پزشک نشان می دهد که بیمار چه می خواهد و به چه می اندیشد؟تا چه حد دقیق و وسواسی و یا کلا هیچ ارتباطی با واقعیت نمی تواند برقرار کند،منطقی است و معقول و یا خیال پرداز و بلند پرواز آیا بیمار بیمار عمل بکند یا نکند؟در ضمن اگر پزشک صادقانه و آنچه که می تواند به بیمار نشان دهد بیمار می فهمد قرار است بعد از عمل چگونه شود و بعد از جراحی توقعی بیش ار آنچه که به وی نشان داده از پزشک نخواهد داشت.

زیبایی صورت و بینی خود را به جراح پلاستیک دارای بورد تخصصی جراحی پلاستیک بسپارید افرادی که با آموزش آکادمیک این اعمال جراحی را انجام می دهند.

در هر سال قریب به یک میلیون نفر در ایران جراحی زیبایی بینی انجام می دهند.بدشکلی های بینی یا به صورت مادرزادی به وجود می آیند،یا در حین رشد ایجاد می شود و یا با گذشت سن و پیری به وجود می آیند.در بعضی ناهنجاری بینی بر اثر شکستگی به وجود می آید و در برخی بیماران نیز رینو پلاستی همراه با سپتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی روشی برای بهبود وضعیت تنفس از راه بینی است. چون بینی موقعیتی در مرکز صورت دارد. شکل و اندازه آن تأثیر قابل توجهی بر زیبایی دارد. در بسیاری از موارد حتی یک تغییر کوچک در بینی می تواند تأثیر قابل توجهی در زیبایی بینی داشته باشد. در اغلب موارد این تغییر بیش از آنکه موردتوجه عموم مردم قرار گیرد برای خود بیمار مهم است و باعث بهبود قابل توجهی در روحیه بیمار دارد.

آشنایی با جراحی رینوپلاستی

واژه رینوپلاستی از کلمه آلمانی Rhinoplastik یعنی تغییر شکل بینی گرفته شده است. ابتدا باید به غضروفها و استخوانهای بینی دسترسی پیدا کنیم، این برشها اغلب از داخل بینی است و گاهی برروی ستونک بینی که بین دو سوراخ بینی قراردارد. بعد از آن غضروفها و استخوانها یا کوچک می شوند درموارد نادر بزرگتر می شوند و یا نحوه قرار دادن آن تغییر داده می شود. برای مثال اگر نوک بینی بلند باشد جراح غضروف این ناحیه را طوری تغییر شکل می دهد که نوک کوچک شود. اگر استخوان پل بینی قوز داشته باشد آن را برمی دارد یا می تراشد تا شکل صاف یا غوصی پیدا کند.

اگر ناحیه ای از بینی کوچکتر از حد طبیعی باشد به نحوی که عدم تناسب با سایر نقاط داشته باشد با گرافت غضروف یا نسخ نرم آن را برجسته می کند. در ضمن زاویه بین بینی و قسمتهای مجاور آن مانند لب و پیشانی را هم تغییر می دهد. بعد از تغییرشکلهای لازم پوست دوباره به جای خود برگردانده می شود و برشها دوخته می شود. سپس یک قالب پلاستیکی یک هفته ساختمان بینی را ثابت نگه می دارد و مانع جابه جایی قطعات شکسته شده می شود. درضمن از ورم هم جلوگیری می شود. بعد از عمل، داخل بینی یک فیتیله از جنس پارچه برای جذب خون گذاشته می شود. (بین چند ساعت تا دو روز) تا ترشحات و خونابه را جذب کند و تیغه میانی بینی را ثابت نگه دارد. گاهی هم قالبهایی دارای سوراخ قرار داده میشود تا ضمن حفظ استحکام تیغه بینی امکان تنفس از راه بینی را به فرد بدهد.

مراحل پس از جراحی پلاستیک بینی

فرد را به بخش ریکاوری منتقل می کنند. اکثریت بیماران بعد از عمل درد ندارند ولی به آنها مسکن قوی از نوع مخدر در چند ساعت اول بعد از بیهوشی داده می شود تا کاملا بی درد شوند. در چند روز اول بیماران حتی علیرغم نگذاشتن تامپون نمی توانند از بینی نفس بکشند که علت آن تورم داخل بینی است .در روز اول صورت متورم است ولی به تدریج ورم کم می شود.چند روز اول دور چشم کبود می شود با تکنیک جدید شکستن استخوان از زیرپوست به جای شکستن از داخل مخاط بینی میزان کبودی ناچیز است و به زودی برطرف می شود کمپرس یخ در 48 ساعت اول مانع ورم وکبودی می شود و کمپرس گرم بعد از 48 ساعت باعث رفع کبودی و ورم می شود.بخیه های خارجی ظرف پنج تا هشت روز برداشته می شود و همین طور پانسمان و قالب های خارجی ظرف یک هفته تا 10 روز برداشته می شود.

انجام مراقبت های بعد از عمل در بهبود نتیجه موثر است.بالا نگه داشتن سر مانع ورم می شود ولی لازم نیست به صورت غیر طبیعی و حالت نگاه به سقف انجام گیرد.تا 2 ماه از فین کردن خودداری کنید و فقط با سرم شستشو و گوش پاک کن بینی خود را تمیز کنید.هرگونه ورزش سنگین،بلند کردن اشیاء سنگین،خم شدن ناگهانی یا طولانی مدت با افزایش جریان خون به صورت و بینی ورم را بدتر می کند اگر نیاز به عینک دارید یا باید از لنزهای تماسی استفاده کنید یا عینک خود را با چسب به پیشانی بچسبانید یا به بینی فشار نیاورید.بینی و مخصوصا بینی های گوشتی و آنهایی که ناهنجاری های شدیدی داشته اند و عمل جراحی آنها طولانی بوده بعد از عمل خیلی ورم میکند.چسباندن چسب از نظر بسیاری از جراحان حائز اهمیت است چون ضمن تسریع خوابیدن ورم باعث جمع شدن پوست و چسبیدن آن به اسکلت جدید در حین برطرف شدن ورم میگردد.

بیمه هیچ پولی بابت زیبایی نمی دهد اما بخشی از هزینه قسمت درمانی که مربوط به باز شدن راه تنفسی است توسط بعضی بیمه ها تقبل شده است.
اگر جراحی بینی با آنالیز مناسب و به دست یک جراح ماهر و مورد تایید انجمن های علمی و برای بیماری که انتظارات واقعی دارد انجام گیرد بسیار نتیجه بخش خواهد بود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX