تزریق داروهای کورتونی به بینی پس از جراحی زیبایی بینی

09 تیر ، 1398
گروه تحقیقاتی کلینیک

تزریق داروهای کورتونی به بینی پس از جراحی زیبایی بینی

التهاب یا به اصطلاح عامیانه، ورم از جمله مشکلات و عوارض ایجاد شده به دنبال عمل های جراحی متفاوت مانند عمل جراحی بینی است. تزریق کورتون پس از عمل بینی اولین قدم درمانی به منظور کاهش التهابات و فیبروز ایجاد شده در آن ناحیه به شمار می آید. التهاب ایجاد شده در بافت های بینی پس از عمل زیبایی و یا درمانی بینی منجر به ایجاد قرمزی، ورم، گرما و درد در آن ناحیه می گردد.

جراحی بینی و تزریق کورتون پس از آن

امروزه جراحی زیبایی یا پلاستیک بینی یکی از پرطرفدارترین عمل های جراحی در جمعیت بانوان و گاها آقایان است؛ یکی از مشکلات جدی پس از جراحی زیبایی بینی ایجاد التهاب شدید در نواحی مختلف به ویژه پشت بینی است که می تواند در بدشکل شدن و یا دفرمه شدن بینی تاثیر داشته باشد. عدم درمان و مبارزه با التهاب ایجاد شده منجر به بروز فیبروز و از دست رفتن بافت آن ناحیه می گردد؛ از اینرو تزریق کورتون پس از عمل بینی به منظور کاهش التهابات ایجاد شده و پیشگیری از بروز فیبروز از چند هفته تا یک ماه پس از عمل جراحی در نواحی مختلف بینی انجام می گیرد. میزان و نوع کورتون های تزریقی بستگی به نظر پزشک معالج داشته و انجام خودسرانه آن دارای عوارض جبران ناپذیری است.

تزریق کورتون پس از جراحی بینی

کورتون ها و انقلاب دنیای پزشکی

کورتون ها ترکیبات شیمیایی طبیعی هستند که در بدن انسان در پاسخ به واکنش های ترس و گریز، استرس و برخی بیماری ها افزایش می یابند. بخش اعظم این ترکیبات در قشر غده فوق کلیه سنتز و به جریان خون آزاد می گردد. زندگی بشر در برخی شرایط و موارد وابسته به کورتون ها بوده و در نبود آن ها زنده نخواهیم ماند. ساخت مصنوعی این ترکیبات به شکل داروهای کورتونی تحولی عظیم در علم پزشکی و داروسازی به شمار می آید. از کورتون ها در درمان بسیاری از بیماری های خودایمنی، آلرژی های شدید و شوک ها استفاده می گردد. کورتون ها انواع متفاوت داشته و با سرکوب سیستم ایمنی از التهاب و مشکلات ایجاد شده به دنبال آن جلوگیری می نماید. این دسته از داروها عوارض جانبی بسیار زیادی داشته و مصرف خودسرانه و بی رویه آن ها نه تنها وضعیت را بهبود نمی بخشد بلکه سراشیبی به سوی مرگ می باشد. یکی از مصارف و کاربردهای مهم این داروها تزریق کورتون پس از عمل بینی می باشد.

تزریق کورتون به بینی
اصول تزریق کورتون پس از عمل زیبایی بینی

بینی های گوشتی بیشتر از بینی های دیگر مستعد ابتلا به ورم و التهاب بوده و تزریق کورتون پس از عمل بینی  در این مدل بینی ها بویژه در نوک بینی بسیار شایع تر است. تزریق کورتون به بینی می تواند در حین عمل نیز انجام گیرد ولی باید توجه داشت این تزریق کاملا حرفه ای بوده و باید توسط پزشک انجام شود؛ زیرا در صورت تزریق غیر حرفه ای و زیر پوستی احتمال نازک شدن پوست بینی و تغییر رنگ پوست وجود داشته و ایجاد مشکل می نماید. تزریق کورتون پس از عمل بینی معمولا یک هفته تا یک ماه پس از عمل جراحی انجام گرفته و تاثیرات ضد التهابی خود را تا یک هفته پس از تزریق اعمال می نماید و توصیه می شود مراقبت های بعد از جراحی بینی را کاملا انجلم دهید. تزریق کورتون در بینی های استخوانی به ندرت رخ داده و این مدل از بینی ها به سرعت ترمیم می شوند.

در مورد تزریق کورتون پس از عمل بینی باید حتما با پزشک جراح زیبایی مشورت نموده و از نظرخواهی و اعتماد به سخنان افراد غیر متخصص در این زمینه و عوارض ناشی از کورتون ها اجتناب نمود، زیرا عدم تزریق به موقع و صحیح کورتون به بینی منجر به بدشکل شدن، گوشتی شدن و دفرمه شدن بینی شده و نتیجه مطلوبی برای شما نخواهد داشت. معمولا برای تزریق کورتون به بینی به مدت سه هفته تا یک ماه فرصت داده شده تا مکانیسم های طبیعی بدن التهاب ایجاد شده را تسکین ببخشند؛ در خیلی از موارد التهاب به شکل خود به خودی پس یک ماه برطرف شده و دیگر نیازی به تزریق داروهای کورتونی به بینی وجود ندارد.

تاثیر کورتون پس از جراحی بینی