کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

جراحی زیبایی گوش خارجی یا اتوپلاستی

03 شهریور ، 1398
تیم تحقیقاتی کلینیک
0 کامنت

جراحی زیبایی گوش آیا خطری برای شنوایی دارد و آیا این عمل برگشت پذیر است؟

یکی از اجزایی که در زیبایی چهره تاثیرگذارترین به شمار می رود، گوش ها هستند. امروزه جراحی زیبایی گوش یکی از جراحی های زیبایی پرطرفدار محسوب می شود. بسیاری از افراد گمان می کنند که گوش ها در زیر موها پنهان می شود و در زیبایی تاثیری ندارد در حالی که اینگونه نیست و این دسته از افراد سخت در اشتباهند. بسیاری از افراد هستند که گوش آنها مادرزادی به صورت غیرعادی بزرگ است و یا حالت بدی دارد. این دسته از افراد می توانند با جراحی گوش زیبایی گوش خود را بازگردانند و اعتماد به نفس خود را با تکمیل زیبایی چهره خود افزایش دهند. یکی از عمل های زیبایی که امروزه انجام می شود، جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی می باشد که فرد برای بهبود ظاهر گوش خود که حالت عادی و معمولی را ندارد اقدام به جراحی گوش می کند. عوامل متعددی وجود دارد که فرد را ترغیب به جراحی زیبایی گوش می کند که در ادامه در مورد آنها بیشتر صحبت می شود.

آناتومی گوش

آناتومی گوش انسان به سه قسمت تقسیم می شود:
گوش داخلی: اندام های حسی که مربوط به شنوایی و تعادل هستند در این لایه از گوش قرار می گیرند. لابیرنت غشایی گوش از پلاکود گوشی به وجود می آید. بافتی به نام مزانشیمی رویانی که لابیرنت غشایی درون آن قرار گرفته است، تبدیل به غضروف می شود و طی یک فرایندی با نام واکونولیزاسیون تبدیل به یک شبکه ظریفی می شود که لایه داخلی گوش را تشکیل می دهد.
گوش میانی: اعصاب و غضروف های اصلی گوش در این قسمت قرار می گیرند. بافتی با نام میگزوماتو در گوش میانی وجود دارد که اگر در هنگام تولد تو رفتگی لازم را نداشته باشد یک شکاف باریکی باقی می ماند که این شکاف با کوچکترین التهاب پر می شود و باعث برخی از بیماری های مزمن گوش می شود.
گوش خارجی: مجرای خارجی شنوایی گوش از یک دیورتیکول اکتودرمی در بین دو قوس برانشیال به وجود می آید. به همین دلیل برخی از اختلالات رشد باعث می شود شکل بدی به گوش میانی و خارجی داده شود. برخی از این ضایعات باعث می شود از زیبایی گوش کاسته شود و یا در برخی از موارد بر روی شنوایی شخص نیز تاثیر می گذارد از این رو برای حل این مشکل می توان از جراحی زیبایی گوش استفاده نمود.

جراحی زیبایی گوش

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی

اصولا اجزای صورت و سر چون بیشتر در معرض دید هستند و همواره در اولین برخورد توجه همه به سمت صورت فرد است، از این رو تناسب بین اجزای صورت و اینکه ظاهر معمول را داشته باشند برای همه افراد مهم است. یکی از اجزای سر و صورت که در نگاه اول به چشم می آید گوش فرد است که اگر اندازه و ظاهر معمولی را نداشته باشد جلب توجه می کند. برای مثال اگر خیلی بزرگ باشد یا گوش ها هر کدام اندازه متفاوت داشته باشند، یا در اثر سانحه یا مادرزادی بخشی از گوش دچار عارضه شده باشد و ... همه و همه در ظاهر فرد اثر می گذارد. برای رفع این معضل پزشکان متخصص زیبایی می توانند به این قبیل افراد کمک کنند تا بتوانند ظاهر طبیعی و متناسب با صورت خود را مجدد به دست بیاورند. به طور کلی هدف جراحی زیبایی گوش، تغییر اندازه و سایز و ظاهر گوش فرد می باشد. جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی یکی از عمل هایی است که می توان با استفاده از آن سایز و یا شکل گوش خود را تغییر دهید. جراحی زیبایی گوش می تواند اعتماد به نفس از دست رفته در اثر بدشکلی و بزرگ بودن غیرعادی گوش ها را به شما برگرداند. در برخی از موارد می توان دید گوش ها برجسته یا به عبارت دیگر برجسته تر از حالت معمول هستند. یا در برخی از افراد یکی از گوش ها بالاتر از گوش دیگر قرار گرفته است. در این صورت تقارنی که در چهره فرد وجود دارد به هم می ریزد و اعتماد به نفس را کاهش می دهد. جراحی زیبایی گوش این مشکل را حل کرده است. شما می توانید با یک عمل ساده زیبایی را به چهره خود برگردانید.

اتوپلاسی گوش

چه افرادی نیازمند جراحی گوش هستند؟

در جراحی زیبایی گوش، افراد را می توان به دو دسته تقسیم کرد: افرادی که به دلیل مشکلاتی مربوط به ظاهر گوش باید به جراحی بپردازند و گروه دوم افرادی که قصد جراحی صرفا به دلیل زیبایی دارند.

در دسته اول ممکن است فرد دارای گوش های بزرگتری نسبت به اندازه طبیعی داشته باشند و یا حتی کوچکتر. در برخی از افراد گوش ها دارای زاویه ای بیش از حد نسبت به سر هستند و اصولا این زاویه باید بین 10-15 درجه باشد که اگر فراتر از این مقدار باشد، گوش ها بسیار از سر دور هستند. برخی از افراد به دلیل عدم تقارن بین گوش های خود اقدام به جراحی زیبایی گوش می کنند و برخی به دلیل بزرگ بودن و یا حتی نداشتن لاله گوش. بیماری ها، تصادفات، سوختگی و مشکلات مادرزادی هم از دسته معضلاتی می باشد که ممکن است گریبانگیر فرد شده باشد. حتی در برخی مواقع فرد برای بستن سوراخ گوشواره اقدام به جراحی گوش می کند.

اتوپلاستی

در دسته دوم برخی از افراد صرفا به دلیل پیروی از مد خاصی یا سلیقه شخصی و اعتقاد خاصی که دارند اقدام به جراحی زیبایی گوش می کنند و ظاهر گوش خود را برای مثال کشیده تر می کنند و یا سوراخ گوشواره را بزرگتر می کنند و بسیاری از طرح ها و مدل های دیگر.

شرایط جراحی زیبایی گوش چیست؟

اقدام به ترمیم گوش در همه رده سنی انجام می شود، اما فردی که تحت عمل زیبایی گوش قرار می گیرد باید دارای شرایطی باشد که تا نتیجه بهتری را به دست بیاورد. اگر فرد مورد نظر کودک باشد، حداقل سن او باید 5 سال باشد تا غضروف گوش او به میزان کافی رشد کرده باشد. از طرفی گوش کودک نباید دارای بیماری های تهدید کننده و عفونی باشد. قبل از عمل گوش باید این موارد رفع شده باشد.

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی

اما فرد نوجوان و با بزرگسال نیز باید قبل از عمل مراقبت ها و شرایطی را داشته باشد. برای مثال اگر دارای بیماری های عفونی در ناحیه گوش خود هستند، حتما قبل از عمل آن را درمان کنند. سیگاری نباشد. در تمامی این موارد حتما باید با پزشک متبحر مشورت کرده و راهنمایی های لازم را قبل و بعد از عمل انجام دهید.

برای جراحی گوش چه سنی مناسب است؟

درباره سن مناسب جراحی گوش باید گفت اگر گوش فرد به طور مادرزادی دچار مشکل می باشد بهترین سن بین 5 تا 7 سال می باشد که غضروف فرد رشد کرده است. از سوی دیگر به دلایل روانشناسی قبل از ورود به سن مدرسه بهتر است کودک تحت درمان قرار بگیرد تا بتواند در جامعه به راحتی برخورد داشته باشد. اما اگر فرد به دلیل سانحه دچار مشکل شده باشد با توجه به نظر پزشک و برآورده شدن شرایط باید اقدام به عمل جراحی زیبایی گوش کند.

جراحی زیبایی گوش آیا خطری برای شنوایی دارد؟

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی هیچ خطری برای شنوایی افراد ندارد زیرا این عمل بر روی گوش خارجی انجام می گیرد و شنوایی به گوش میانی و داخلی فرد مربوط می شود. با این حال همانطور که می دانید هر عمل جراحی دارای عوارضی می باشد. از عوارض عمل جراحی اتوپلاسی می توان به پاره شدن بخیه ها و در نتیجه بازگشت گوش به حالت قبل و یا خونریزی و زخم های غیر عادی اشاره نمود. برای اینکه از این مشکلات جلوگیری کنید سعی کنید قبل از انجام عمل از توانایی دکتر و تیم او اطمینان حاصل نمایید.

عمل زیبایی گوش

آیا جراحی گوش برگشت پذیر است؟

اتوپلاسی در صورتی قابل برگشت است که شما به توصیه های بعد از عمل مانند: نگهداری پانسمان تا 5 روز بعد از عمل، شستشوی مکرر جای زخم و استفاده از کرم آنتی بیوتیک، استفاده از هدبند با توجه به دستور پزشک توجه نکنید و این بی احتیاطی باعث پاره شده بخیه های عمل و در نتیجه بازگشت گوش به حالت قبلی می شود. در نتیجه شما می توانید با رعایت توصیه های گفته شده از این مشکل جلوگیری کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خدمات مرتبط
  • جراحی گوش
    جراحی گوش
    زیبایی موقعیت و رفع نقص ساختار گوش مثل بزر
    ادامه مطلب
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX