کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

استفاده از جراحی چانه به چه منظور انجام می شود

27 شهریور ، 1398
تیم تحقیقاتی کلینیک
0 کامنت

جراحی چانه برای چه مواردی بهتر است انجام شود؟

یکی از عمل های زیبایی که در ناحیه صورت انجام می گیرد، جراحی چانه می باشد که افرادی که دارای چانه و فکی هستند که ظاهر معمول خود را ندارد، اقدام به جراحی چانه می کنند. در جراحی فک و چانه روش های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد که بسته به شدت عارضه در ناحیه فک و چانه، می توان یکی از این روش ها را انتخاب کرد. در ادامه بیشتر با جراحی چانه و دلایل آن آشنا خواهیم شد.

جراحی چانه

استفاده از جراحی چانه به چه منظور انجام می شود؟

یکی از قسمت های صورت که در زیبایی و نمایش تناسب صورت نقش عمده ای دارد، چانه می باشد و اگر از تناسب برخوردار باشد اجزای دیگر صورت نیز به اندازه خود و در جایگاه خود بهتر نمایش داده می شوند. برای مثال اگر چانه از حد معمول کوچکتر باشد یا بزرگتر، اجزای دیگر صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر اندازه چانه، هم راستا نبودن فک پایین و بالا خود نوعی از عارضه های چانه و ناحیه فک محسوب می شود که فرد را نه تنها از نظر ظاهر در وضعیت ناخوشایندی قرار می دهد، بلکه از نظر گوارشی و تنفس هم دچار مشکل خواهد شد.

در برخی از موارد دندان های فرد نامرتب است و این خود باعث تغییر در ظاهر چانه فرد می شود؛ در این شرایط فرد بیمار در ابتدا باید نظم دندان های خود را با استفاده از روش های مختلف، برای مثال ارتودنسی ایجاد کرده و سپس به استفاده از جراحی چانه برای بازسازی چانه و فک خود اقدام کند که باز با توجه به شدت آن و موقعیت افراد روش های بسیاری را شامل می شود.

جراحی زیبایی چانه

روش های بزرگ کردن چانه

یکی از کارهایی که برای جراحی فک و چانه صورت می پذیرد، بزرگ کردن چانه است که روش های مختلفی را شامل می شود که عمدتا سرپایی هستند و طول زمان بهبودی کوتاه می باشد. در چنین شرایطی فرد دارای چانه ای کوچک و یا بعضا با کشیدگی به سمت عقب هستند که کوچک دیده می شود و لب پایینی فرد نسبت به بالایی عقب تر قرار می گیرد و ظاهر فرد چندان خوشایند نیست. از طرفی برخی از افراد برای جوان سازی در این ناحیه رو به بزرگ کردن چانه می آورند که اثرات پیری و چین و چروک را از بین ببرند. اما چه روش هایی وجود دارد؟

پروتز چانه: در این روش با قرار دادن یک تکه پروتز در بافت چانه در یک ناحیه خالی در چانه، باعث بزرگ شدن چانه می شود. در برخی از موارد هم با تزریق ژل می توان ناحیه را بزرگتر و برجسته تر کرد.

استفاده از جراحی چانه

ژنیوپلاستی اسلایدینگ: در برخی از مواقعی که چانه فرد بسیار کوچک باشد و یا بد شکل باشد که نشود با پروتز آن را تغییر داد، از ژنیوپلاستی اسلایدینگ استفاده می شود. در این روش فک پایینی یا همان چانه فرد برش داده می شود و به جلو کشیده می شود تا در جایگاه مناسب قرار گیرد و بعد با استفاده از متصل کردن صفحه های فلزی با پیچ و مهره به بخشی از فک، جراحی زیبایی پایان می یابد. این روش بیشتر برای چانه هایی که به عقب کشیده شده اند مناسب می باشد.

روش های کوچک کردن چانه

یکی از ناهنجاری های ناحیه چانه، بزرگ بودن آن است که در این شرایط چانه فرد نسبت به فک بالایی جلوتر است و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد، برای مثال جویدن برای او مشکل می باشد؛ یا متناسب با صورت وی نیست. در این شرایط از عمل ژنیوپلاستی اسلایدینگ که دقیقا همان عمل بزرگ کردن چانه است استفاده می شود، با این تفاوت که بعد از برش استخوان اضافی یا فک پایین به عقب کشیده می شود و یا قسمت های برش داده شده را به هم نزدیک و متصل می کنند و بعد بانداژ محکم می کنند تا دوره بازسازی به پایان برسد.

کوچک کردن چانه

بعد از جراحی چانه باید چه کاری انجام داد؟

به طور کلی طول مدت درمان جراحی چانه تا 6 ماه می باشد اما فرد بعد از هفته اول می تواند فعالیت عادی خود را داشته باشد. اما در طول این بازه زمانی با تجویز پزشک، در رژیم غذایی خود ویتامین و پروتئین را باید بگنجاند تا فرآیند بهبود سریعتر و بهتر باشد و بدن فرد هم تقویت شود. برای اثر بخشی بهتر، در طول درمان از غذاهای ملایم تر که نیازی به فعالیت و فشار زیاد بر روی فک ندارد، مصرف شود. همانطور که گفته شد حتما ویتامین و پروتئین در رژیم فرد گنجانده شود.

روش های جراحی چانه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خدمات مرتبط
  • جراحی چانه
    جراحی چانه
    جراحی چانه از عمل های زیبایی موثر در تغییر
    ادامه مطلب
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX