کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

دلایل سفید شدن موها در سنین کم چیست

13 آذر ، 1398
تیم تحقیقاتی کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک
0 کامنت

سفید شدن مو در سنین کم

شاید شما هم جزو ان دسته از افراد هستید که در سنین کم، دچار سفیدی موهای خود شده اید و ممکن است این موضوع شما رو آزرده خاطر کرده باشد. اگر به علت بالا رفتن سن این سفیدی ها در بین موها دیده شود، یک امر طبیعی است؛ چون با افزایش سن موها همچون دیگر اعضای بدن دچار تغییر می شوند. اما بسیاری از افراد به خصوص نوجوانان هستند که با وجود سن کم، در بین موهای آنها تارهای سفید دیده می شود.
در ابتدا بهتر است از کمی از ساختار بدن صحبت کنیم؛ در بدن انسان میلیون ها فولیکول مو یا کیسه های کوچکی وجود دارد که توسط پوست پوشیده شده است. کار فولیکول ها تولید مو و رنگ یا سلول های رنگی که حاوی ملانین هستند، می باشد. به مرور زما وکم کم، فولیکولهای مو سلول های رنگدانه خود را از دست داده و در نتیجه شما در بین موهایتان تارهای سفید نیز می بینید.
ما در این مقاله سعی کرده ایم تا دلایل مختلف سفید شدن موها در سنین کم را مورد بررسی قرار داده و به اشتراک بگذاریم.

دلایل سریع سفید شدن موها

از دلایل سفید شدن موها در سنین کم، می توان به هریک از موارد زیر اشاره کرد:

ژنتیک و ارثی بودن سفیدی موها

قبل از اینکه به موارد دیگری از دلایل سفید شدن موی سر بپردازیم، در ابتدا بهتر است بدانید که یکی از عوامل آن ممکم به صورت ارثی و ژنتیکی باشد؛ بر اساس مطالعات به دست آمده نژاد و قومیت در این امر کم تاثیر نیستند؛ برای مثال افرادی که سفید پوست هستند ممکن است از 20 سالگی، در بین آفریقایی-آمریکایی ها در 30 سالگی و همینطور در بین آسیایی ها در 25 سالگی شاهد سفید شدن موها می شوید.

سفید شدن سریع موها بر اثر استرس اکسیداتیو

تنها ژنتیک و قومیت باعث سفیدی مو نیست؛ تنها کافیست بدن شما دچار استرس اکسیداتیو باشد؛ آن موقع این فرآیند به سرعت پیش می رود. اگر بدن دچار این استرس باشد، انواع بیماری ها به خصوص ویتیلیگو را افزایش می دهد و این بیماری نیز باعث مرگ سلولی ملانین یا از بین رفتن عملکرد سلول ها می شود و موها را سفید خواهد کرد.

دلایل سفید شدن موی سر چیست

کمبود ویتامین

تنها کافیست که بدن شما دچار کمبود ویتامین هایی چون B12، B6، بیوتین، D یا کمبود ویتامین E باشد؛ هریک از کم بودن این ویتامین ها می توانند علت سفید شدن زودرس موها باشند. همچنین باید بدانید کمبود مواد غذایی بر روی رنگدانه ها تاثیر خواهد گذاشت.

سیگار کشیدن یک از دلایل سفیدی مو

طبق مطالعات به دست آمده، احتمال زود سفید شدن موها در افرا د سیگاری، 2 برابر بیشتر از افرادی است که درگیر مصرف سیگار نیستند، می باشد و ممکن است قبل از 30 سالگی علاوه بر ریزش مو، شاهد سفید شدن موها باشید.
مواد شیمیایی و فرآورده هایی که برای مو استفاده می شوند
تمام رنگ موهایی که تولید می شوند، از مواد شیمیایی تشکیل شده اند؛ حتی شامپوهایی که استفاده می کنیم می توانند در سفید شدن زودرس موها بسیار نقش داشته باشند. در بسیاری از رنگ موهای شیمیایی، پراکسید هیدروژن به کار رفته است که خود یک نوع ماده شیمیایی بوده و باعث کاهش ملانین می شود.

شریط پزشکی خاص

تنها ممکن است در عملکرد تیروئید اختلالاتی به وجود آید و همین باعث شده تا تغییرات زود هنگام در موهای خود را ببینید. کمبود ملانین هم یکی از موارد است که باعث می شود مو تمایل به سفید شدن داشته باشد.

سفید شدن زود هنگام موها

برای جلوگیری از سفیدی زود هنگام موها چه باید کرد؟

همانطور که در این مقاله گفتیم، تغذیه مناسب تاثیر بسزایی بر روی رنگ مو دارد؛ همچنین مو از کراتین تشکیل شده که سرشار از پروتئین می باشد؛ پس برای اینکه محکم، قوی و سالم بماند، باید از مواد غذایی دارای پروتئین استفاده شود. انواع مواد غذایی مانند ماهی و تخم مرغ جزو غذاهایی بوده که سرشار از پروتئین هستند. مصرف روی، غذاهای دریایی، امگا 3 ، کلسیم نیز در تقویت موها نیز بی تاثیر نیستند. این را هم باید اضافه کنیم که با پیشرفته شدن دنیای پزشکی نیز می توانید از مکمل ها و قرص های تقویتی مناسب برای مو، طبق دستور پزشک تهیه کرده، و استفاده کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX