کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

علائم شکستگی بینی و عوارض آن

20 آذر ، 1398
تیم تحقیقاتی کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک
0 کامنت

آشنایی با علائم شکستگی بینی و عوارض آن

آیا علائم شکستگی بینی را می دانید؟ مشکلاتی که در هنگام شکستگی پیش می آید چگونه است؟
کسانیکه بینی آنها دچار شکستگی شده است با چه عارضه هایی رو به رو خواهند شد؟
تمام این موارد سوالاتی هستند که برای بسیاری از افراد، به خصوص برای آن دسته از کسانیکه دچار شکستگی بینی شده اند، پیش خواهد آمد که در این مقاله سعی شده به صورت کامل تر به تمام سوالات پاسخ داده و از شکستگی بینی به صورت کامل تری مطالبی را به اشتراک بگذاریم.

یکی از شایع ترین شکستگی ها، شکستگی بینی می باشد که در کودکان معمولا بین سنین شش تا هفت سالگی ممکن است رخ دهد. استخوان بینی با اینکه برجسته ترین استخوان صورت بوده، اما بسیار نازک و آسیب پذیرتر از دیگر اعضای صورت می باشد.

علائم شکستگی بینی چیست

تورم و خونریزی در هنگام شستشوی بینی، از علائم شکستگی بینی می باشد؛ همانطور که گفته شد، شکستگی بینی از شایع ترین شکستگی ها می باشد که این آسیب ممکن است در اثر  تصادف، فعالیت در یکی از رشته های ورزشی، در گیری های فیزیکی مانند اصابت مشت، افتادن یا حتی برخورد با در و دیوار به وجود آید.

از دیگر علائم شکستگی بینی می توان به هریک از موارد زیر اشاره کرد که در صورت مشاهده هرکدام باید به پزشک مراجعه کنید تا دچار مشکلات بیشتری نشوید:

  • خونریزی بینی
  • ورم بینی
  • تغییر شکل دادن، کج شدن بینی
  • پر شدن بینی از مخاط
  • کبودی اطراف بینی و همینطور چشم ها
  • احساس کیپ شدن یک از راه های تنفسی بینی یا هر دوی آن
  • احساس درد در ناحیه بینی

کج شدن بینی یکی از علائم شکستگی

راه های تشخیص شکستگی بینی چیست؟

برای اینکه از شکستگی بینی خود مطمئن شوید، باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و با انجام هر یک از مراحل زیر از سالم بودن بینی می توانید مطمئن شوید:

تشخیص از طریق سی تی اسکن: برای بررسی دقیق تر و با توجه به شرایط بیمار، از سر، صورت و بینی فرد آسیب دیده سی تی اسکن گرفته می شود.

معاینه بینی: فرد آسیب دیده با مراجعه به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مورد معاینه قرار می گیرد. پزشک متخصص با توجه به ابزارهایی که دارد سوراخ بینی را باز کرده تا قسمت های داخلی بینی قابل دیدن باشد که این معاینه معمولا با درد همراه خواهد بود.

عکسبرداری با اشعه ایکس: اشعه ایکس هم یکی دیگر از راه های معاینه بینی برای تشخیص سالم بودن یا نبودن بینی می باشد که برای تشخیص دقیق تر توسط پزشک تجویز خواهد شد.

شکستگی بینی چه عواقبی را به دنبال خواهد داشت؟

کسانیکه با مشکب شکستگی بینی مواجه می شوند، قطعا با مشکلات زیادی رو به رو خواهند شد که می توان به هر یک از این مشکلات اشاره کنیم:

  • اختلال در رشد جسمی و ذهنی
  • سینوزیت
  • اختلال در خواب
  • اختلالات شدید دندانی، فکی، صورتی
  • گود شدن کام به علت انسداد طولانی بینی

شکستی بینی و عوارض آن

بعد از دیدن علائم شکستگی بینی و تا قبل از مراجعه به دکتر، چه اقداماتی بهتر است انجام شود؟

تا زمانیکه بتوانید خود را به پزشک برسانید، می توانید با انجام هر یک از کارهای زیر خونریزی را قطع کرده و درد و تورم را کاهش دهید:

  • تسکین درد: با استفاده از چند بالشت اضافه و خوابیدن، و همینطور مصرف داروهای بدون نسخه همانند استامینوفن و ایبوپروفن درد خود را می توانید تسکین دهید.
  • کاهش تورم: برای اینکه تورم به وجود آمده بر روی بینی و اطراف آن را کاهش دهید، می توانید یخ را داخل پلاستکی ریخته و دور آن را حوله بپیچید، سپس حوله یخ دار را به مدت 10 دقیقه روی بینی گذاشته و 10 دقیقه نیز از روی بینی بردارید؛ این کار را چندین بار می توانید انجام دهید؛ باید به این نکات توجه داشته باشید که هنگام گذاشتن کمپرسور یخ، آن را روی بینی فشار نداده و همینطور دو روز اول بعد از شکستگی بینی نیز، حداقل روزی چهار بار این کار را انجام دهید.
  • متوقف کردن خونریزی: برای اینکه جلوی خونریزی را بگیرید و آن را متوقف کنید، دراز نکشید و به چیزی تکیه ندهید، تنها صاف نشسته و بینی خود را بالاتر از قلب قرار دهید. برای اینکه خون به پشت گلو نرسد، سرتان را به جلو بگیرید.
    بعد از آن، باید قسمت نرم بینی خود را به مدت 5 دقیقه بین انگشت اشاره و شست دست گرفته و محکم نگه دارید. در صورت بند نیامدن خونریزی، دوباره اینکار انجام داده اما به مدت 10 دقیقه.

اما در صورتیکه هنگام شکستگی بینی خود موارد غیر طبیعی و غیر معمولی را مشاهده کردید، باید حتما به اورژانس مراجعه کنید:

  • سخت نفس کشیدن
  • خروج مایعات شفاف از بینی
  • در صورت بند نیامدن خونریزی
  • تغییراتی مانند ظاهر کج یا پیچ خوردگی ممکن است پیش آید که هیچ ارتباطی به ورم نخواهد داشت.
  • در صورت مشاهده هر یک از علائم سردرد شدید، گردن درد، استفراغ یا کاهش هوشیاری باید به اورژانس مراجعه کنید.

برای درمان بینی های شکسته شده باید چه کاری انجام داد؟

درمان بینی شکسته شده، از طریق راه های مختلف دارد و به عوامل گوناگونی بستگی خواهد داشت؛ برای مثال پزشک متخصص باید ابتدا میزان جابه جایی استخوان بینی را بررسی کند؛ در حالت ممکن است استخوان بینی تنها دچار شکستگی شده اما از جای خود تکان نخورده باشد؛ در این صورت نیازی به جراحی نیست و پزشک اقدام به کچ گرفتن بینی می کند یا اینکه باید اجازه دهید تا با مرور زمان استخوان جوش بخورد.

اما در صورت تشخیص پزشک به شکستگی و جابه جایی استخوان بینی، باید منتظر بهبود ورم بینی باشید؛ بعد از آن پزشک تصمیم خواهد گرفت که این جراحت را به 2 روش اصلاح دستی (غیر جراحی) یا انجام جراحی، بهبود ببخشد.

درمان بینی به روش اصلاح دستی (غیر جراحی)

گاهی شکستگی بینی به گونه ای اتفاق می افتد که پزشک تشخیص می دهد که نیازی به جراحی ندارید؛ در این نوع روش درمان پزشک در داخل بینی چیزی شبیه به آتل را در بینی شما خواهد شد و از بیرون نیز آن را پانسمان خواهد کرد. این کار باعث می شود تا با گذشت زمان و در طول درمان بینی در جای خود قرار بگیرد. برای جلوگیری از عفونت و خونریزی هم چند آنتی بیوتیک را نیز تجویز خواهد کرد.

عمل بینی شکسته با توجه به تشخیص پزشک

درمان بینی با انجام عمل جراحی

در صورت جا به جا شدن استخوان بینی و همینطور شکستگی شدید، باید عمل جراحی بینی انجام دهید؛ هدف اصلی از انجام این عمل، برگرداندن استخوان بینی به جای درست خود و در صورت لزوم نیز تغییر فرم بینی نیز می باشد. همینطور این جراحی باعث بهبود تنفس بیمار نیز خواهد شد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX