کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

سن مناسب برای جراحی گوش یا اتوپلاستی

20 آذر ، 1398
تیم تحقیقاتی کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک
0 کامنت

جراحی گوش یا اتوپلاستی

یکی از جراحی های زیبایی که مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است جراحی گوش می باشد. سن مناسب برای جراحی گوش یا اتوپلاستی قبل از دبستان می باشد که دلایل آن را شرح خواهیم داد. این عمل برای افرادی است که لاله گوش آنها پهن است  و یا اینکه گوش آنها به صورت ارثی  و یا بر اثر ضربه برجستگی و پهنی دارد. در این مقاله سعی کرده ایم اطلاعاتی درباره سن مناسب برای جراحی گوش یا اتوپلاستی برای شما جمع آوری کنیم تا با آگاهی کافی برای این جراحی اقدام کنید و از نتیجه آن راضی باشید.

سن مناسب برای جراحی گوش یا اتوپلاستی

زیبایی افراد به دلیل غیر طبیعی بودن ظاهر گوش آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، بخصوص کودکان که به دلیل این موضوع مورد تمسخر هم سن و سال های خود نیز قرار می گیرند. با اتوپلاستی این نگرانی در کودکان برطرف خواهد شد و احساس بهتری خواهند داشت، در واقع سن مناسب برای جراحی گوش یا اتوپلاستی همین کودکی است تا مشکل آنها برطرف شود و اعتماد به نفس آنها بالاتر برود. این جراحی بسیار ساده است و جراح و متخصص گوش و حلق و بینی آن را انجام می دهند. می توان گفت در صورتی که مشکلات ظاهری گوش مادرزادی باشد سن مناسب برای جراحی گوش یا اتوپلاستی قبل از دبستان خواهد بود زیرا از کم رویی و خجالتی شدن آنها جلوگیری می کند. جراحی گوش یا اتوپلاستی بیشتر از همه برای بازه سنی 14 تا 4 ساله انجام می شود.

جراحی گوش یا اتوپلاستی و سن مناسب این جراحی

دلیل نتیجه بهتر اتوپلاستی در سنین پایین

سن مناسب برای جراحی گوش یا اتوپلاستی 6 تا 5 سالگی است زیرا در این زمان گوش دیگر به اندازه نهایی خود رسیده است و غضروف گوش نیز نسبت به بزرگسالان انعطاف بیشتری دارد، از این رو عمل با نتیجه بهتری صورت می گیرد. سن مناسب برای جراحی گوش به این دلیل کودکی است که موجب می شود گوش راحت تر تغییر شکل پیدا کند و تغییرات نیز برای او قابل محسوس تر است، از جنبه روانی نیز احساس بهتری نسبت به بدن خود خواهد داشت و بدین ترتیب از آسیب های روحی و روانی پیشگیری خواهد شد. گاهی به دلایل مادرزادی گوش ها و یا حتی یکی از آنها کامل رشد نمی کند و یا بیش از اندازه رشد می کند در این صورت با جراحی مشکل برطرف خواهد شد. گاهی افراد به دلیل ورزش های رزمی به پهنی گوش دچار می شوند و به این جراحی نیاز پیدا می کنند.

نتایج بهتر جراحی گوش یا اتوپلاستی در سنین پایین

چه کسانی برای اتوپلاستی کاندیدای مناسبی هستند؟

  • فردی که از نظر فیزیکی سالم است و در حال حاضر بیماری فعالی ندارد و یا بیماری جدی ای در گذشته نداشته است
  • کودک سالمی که سن آن حداقل به 5 رسیده باشد تا غضروف گوش وی به حد مناسبی رشد کرده باشد
  • کودکی که در گذشته عفونت مزمن درمان نشده در گوشش نداشته باشد و بتواند برای توصیه های بعد از عمل همکاری خوبی داشته باشد.
  • کودک باید بتواند احساسات خود را بیان کند و در مورد جراحی مشکل و اعتراضی نداشته باشد.
  • افراد بالغی که از این عمل هدف مشخصی دارند و انتظارات شان واقع گرایانه است
  • فردی که سیگاری نباشد و یا اخیرا آن را ترک نکرده باشد زیرا عوارض بعد از عمل برای سیگاری ها بالا است.

کاندیدهای مناسب جراحی اتوپلاستی

سن مناسب برای جراحی گوش یا اتوپلاستی تنها کودکی است؟

علیرغم اینکه سن مناسب برای جراحی گوش یا اتوپلاستی در کودکی است اما هیچ اجبار و شرطی برای انجام این جراحی در کودکی وجود ندارد و بزرگسالانی که بر اثر بیماری یا جراحی ظاهر گوش آنها بدشکل شده نیز می توانند آن را انجام دهند. بزرگسالانی نیز هستند که مشکل مادرزادی در ظاهر گوش آنها وجود دارد اما در کودکی اقدامی برای جراحی نکرده اند و می توانند آن را در بزرگسالی نیز انجام دهند. گاهی پیش می آید که فردی از اتوپلاستی انجام شده در کودکی خود ناراضی است و می تواند در بزرگسالی نیز جراحی را تکرار  کند.

مناسب ترین سن جراحی گوش یا اتوپلاستی

روش های جراحی گوش یا اتوپلاستی

اتوپلاستی به سه روش بی حسی موضعی، نیمه بیهوشی و بیهوشی کامل صورت می گیرد. انتخاب این روش ها با توجه به نوع گوش و مدت زمان جراحی است که خود جراح آن را مشخص خواهد کرد. در این جراحی سایز و حالت گوش تغییر پیدا می کند و نتیجه نیز با توجه به تغییرات حاصله خواهد بود. به صورت کلی این جراحی با رفع مشکلات گوش موجب افزایش اعتماد به نفس به خصوص در کودکان و نوجوانان خواهد شد. در صورتی که گوش بیرون زده باشد و برجسته باشد آن را با بخیه زدن غضروف می توان صاف کرد و به سر نزدیک نمود. در صورتی که یکی از گوش ها بالاتر باشد با اتوپلاستی می توان تقارن ایجاد کرد. اگر گوش بیش از اندازه بزرگ باشد می توان به تنهایی یا با سایر عمل ها اندازه آن را متناسب نمود. با قرص های مسکن می توان درد ناشی از عمل را کاهش داد. گوش بخش مهمی از بدن است که در زیبایی تاثیرگذار است و عیب آن را با پوشاندن مو نمی توان از بین برد از این رو در صورت وجود مشکل در ظاهر گوش اتوپلاستی گزینه مناسبی خواهد بود. اگر گوش کودک شما ظاهری نامناسب دارد با جراحی مانع از خجالتی شدن او شوید.

مدت زمان اتوپلاستی و روند بهبودی آن

این عمل حدودا 2 تا 1 ساعت طول خواهد کشید و بعد از آن جای زخم باریکی پشت گوش باقی خواهد ماند که در محل تاشدگی طبیعی آن است از این احتمال کمی برای دیده شدن وجود دارد. بخشی از روند بهبودی بعد از جراحی احساس درد و ناراحتی خواهد بود  که بسیار کم است و از داروهای مسکن غیر تجویزی نیز در صورت لزوم می توان استفاده کرد. تغییر وضعیت گوش بلافاصله بعد از عمل قابل مشاهده است  اما برای بهبودی کامل 6 تا 4 هفته زمان لازم است و بعد از این مدت قادر به دیدن نتیجه نهایی خواهید بود.

روش های جراحی گوش یا اتوپلاستی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خدمات مرتبط
  • جراحی گوش
    جراحی گوش
    زیبایی موقعیت و رفع نقص ساختار گوش مثل بزر
    ادامه مطلب
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX