کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی برای چه کسانی مناسب است

20 آذر ، 1398
تیم تحقیقاتی کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک
0 کامنت

افراد مختلف کاندید عمل بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی یکی از عمل های زیبایی پرطرفدار مورد استفاده در ترمیم پلک بالا و پایین، بازسازی پلک و از بین بردن پف و افتادگی پلک می باشد. افتادگی، پف کردگی و انباشت چربی در پلک بالای چشم یک حالت آزار دهنده و بسیار ناخوشایند است که تاثیر نامطلوبی بر زیبایی ظاهری داشته و در برخی موارد، بسته به شدت عارضه موجب بروز مشکلات بینایی خفیف تا شدید نیز می گردد. امروزه با پیشرفت علم جراحی پلاستیک و ابداع روش های گوناگون مانند عمل بلفاروپلاستی، این مشکلات تا حد بسیار زیادی برطرف گردیده و دغدغه های داشتن افتادگی، بدشکلی و تورم پلک ها تسکین یافته است.

چشم و تاثیر آن بر زیبایی

زیبایی ظاهری یکی از فاکتورهای بسیار مهم و قابل توجه در افراد مختلف بوده و در این بین، چشمها و اجزای آن، نقش بسیار مهمی در حفظ زیبایی، درک محرک های محیطی و به تصویر کشیدن احساسات مختلف ایفا می نمایند. از اینرو توجه به زیبایی و سلامت چشم ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. افتادگی، بدشکلی، افزایش چربی و پف کردگی های پلک، بویژه پلک بالا یکی از رایج ترین شکایت های موجود در زمینه زیبایی چشم ها بوده که به دلایل متفاوتی به شکل مادرزادی و اکتسابی ایجاد گردیده و با عمل بلفاروپلاستی در انواع متفاوت آن  قابل درمان می باشد.

افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک، یک حالت بسیار ناخوشایند و نامطلوب در هر دو پلک بالایی و پایینی چشم می باشد. افتادگی پلک، پف های خفیف تا شدید پلکی، کبودی پلک و انباشت سلول های چربی در پلک ها از جمله مشکلات و ناهنجاری های زیبایی چشم بوده که در هر رنج سنی حتی نوزادی نیز ایجاد گردیده و علاوه بر تاثیر روانی و نامطلوب بر زیبایی اشخاص، تاثیر فراوانی بر میزان بینایی افراد مبتلا خواهند داشت. این مشکلات می توانند در یک و یا هر دو چشم، در یک پلک و یا هر دو پلک رخ داده و در هر سنی اشخاص را درگیر نمایند. افتادگی پلک به دلایل متفاوتی رخ داده و خوشبختانه امروزه روش های درمانی و جراحی پلاستیک مانند عمل جراحی پلک توانسته اند دغدغه های ناشی از این مشکلات را تسکین بخشیده و زیبایی پلک ها را به افراد بازگردانند.

افتادگی پلک چیست

عوامل ایجاد کننده افتادگی پلک

ضعف عضله بالابرنده پلک،افزایش سن، جراحی های زیبایی مکرر، جراحی کاتاراکت و سایر مشکلات چشمی، ضربه های شدید به چشم و کشیدگی های شدید پلک، پارگی های تاندون نگاهدارنده پلک بالا و مشکلات ژنتیکی از دلایل اصلی و بسیار مهم در ایجاد تغییرات و مشکلات چشمی می باشند.

عمل بلفاروپلاستی چیست؟

عمل بلفاروپلاستی به معنای جراحی ترمیمی و بازسازی در پلک ها بوده و در هر محدوده سنی قابل اجرا می باشد. این عمل جراحی زیبایی، برای هر دو پلک مورد استفاده قرار گرفته و قادر به برطرف نمودن افتادگی های خفیف تا شدید پلکی، از بین بردن چربی های انباشته شده در پلک، مشکلات مادرزادی و ناهنجاری های پلکی و پف های ایجاد شده در پلک ها می باشد.

عمل بلفاروپلاستی چیست

افراد کاندید جراحی بلفاروپلاستی

بهترین زمان به منظور انجام عمل بلفاروپلاستی، سن 30 سالگی بوده و در موارد نادر در صورت بروز مشکلات ژنتیکی در سنین پایین تر نیز انجام خواهد گرفت. افرادی که دارای افتادگی پلک، پف های پلکی و ناهنجاری های پلک هستند، کاندید انجام این عمل جراحی می باشند. توصیه می شود پیش از انجام این عمل جراحی با پزشک متخصص مشورت نموده و به شکل آگاهانه از نتایج این جراحی مطلع شوید. عمل بلفاروپلاستی در دو مقطع سنی جوانی و میانسالی انجام گرفته و بسیار نتیجه بخش خواهد بود. انجام این عمل جراحی در سنین جوانی، برای افرادی که از کودکی به شکل مادرزادی و یا ژنتیکی دچار مشکلات و ناهنجاری های پلک مانند افتادگی های مادرزادی و عدم وجود شیارهای پشت چشم هستند، انجام گرفته و در سنین میانسالی و پیری به دنبال افزایش سن، انباشت چربی در پلک ها و ضعف عضلات بالابرنده پلک ها انجام خواهد شد.  

امروزه بیشترین تعداد متقاضیان عمل بلفاروپلاستی، خانم هایی هستند که از افتادگی و پف پلک بالا رنج برده و جنبه زیبایی این جراحی را مد نظر قرار می دهند. این جراحی علاوه بر ایجاد و بازگرداندن زیبایی به پلک ها، از ایجاد عوارض ناشی از افتادگی پلک جلوگیری می نماید. باید توجه داشت افتادگی پلک علاوه بر تاثیر به سزایی که در زیبایی دارد، در پلک بالایی موجب افتادگی پلک، مشکلات بینایی گردیده و در پلک پایین منجر به ایجاد خشکی و عفونت های خفیف تا شدید چشمی می گردد.

افراد کاندید جراحی بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی و اقدامات پس از آن

پیش از هرگونه اقدام پزشکی، توصیه می شود بیمار به شکل آگاهانه و کامل از نتایج این عمل اطمینان و اطلاعات کسب نموده و در صورت لزوم با مشاور در این زمینه مشورت نماید. معاینه دقیق چشم ها توسط چشم پزشک و بررسی کامل سلامت آنها، بررسی اعصاب حرکتی چشم، تعیین میزان بینایی و تصویب عدم ابتلا به بیماری های ژنتیکی و مادرزادی در چشم ها از معاینات اصلی پیش از عمل بلفاروپلاستی به شمار می آید.

مشاوره دارویی یکی دیگر از مراحل اصلی پیش از انجام عمل بلفاروپلاستی بوده و توصیه می شود مصرف برخی از داروها مانند ضد انعقادها و داروهای اعصاب و روان از یک هفته پیش از مصرف قطع گردیده و در صورت نیاز داروهای تجویز شده توسط پزشک جایگزین گردد.

اقدامات پس از جراحی پلک یا بلفاروپلاستی

شرایط انجام جراحی بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی در بیشتر موارد به شکل سرپایی و بدون نیاز به تجهیزات خاص انجام گرفته و تنها در شرایط خاص و داشتن مشکلات زمینه ای امکان بیهوشی عمومی برای بیمار وجود خواهد داشت. توصیه می شود تا یک هفته پس از جراحی، مراقبت های لازم را به عمل آورده و به منظور کاهش درد و کبودی از داروهای ضد درد و کمپرس آب سرد استفاده نمایید. عمل بلفاروپلاستی، عارضه جانبی خاصی نداشته و تمامی مشکلات ایجاد شده پس از آن به سرعت از بین خواهند رفت.

شرایط انجام جراحی بلفاروپلاستی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خدمات مرتبط
  • جراحی پلک
    جراحی پلک
    عمل جراحی زیبایی پلک توسط دکتر شاهین کریمی
    ادامه مطلب
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX