کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

مراقبت های پیش و پس از عمل جراحی بینی

10 بهمن ، 1398
تیم تحقیقاتی کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک
0 کامنت

نکات آموزنده جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی

جراحی بینی نوعی را بیشتر به عنوان شاخه ای از جراحی زیبایی می شناسند اما این نوع جراحی در درجۀ اول برای رفع مشکلات تنفسی مانند انواع پلیپ کاربرد دارد . همچنین از این جراحی برای درمان افتادگی بینی، قوز بینی یا عدم تناسب در دو طرف بینی استفاده می شود. جراحی بینی تاثیر مستقیمی در ظاهر افراد دارد بنابراین اگر می خواهید جراحی بینی انجام دهید لازم است یک سری موارد را قبل و بعد از عمل انجام دهید تا از نتیجۀ نهایی رضایت کافی داشته باشید.

انتخاب پزشک در جراحی بینی

می توان گفت مهمترین مورد در این عمل انتخاب پزشک می باشد. یک پزشک کم تجربه و ناشی می تواند بینی شما را خراب کند و این مسئله تاثیر مستقیمی در ظاهر شما خواهد داشت. بهترین انتخاب این است که قبل از انجام عمل چند پزشک شناخته شده را تحت نظر بگیرید. ساعتی در مطب هرکدام حاضر شوید و مراجعین را زیر نظر بگیرید و با آنها صحبت کنید و با دیدن کیفیت کار پزشک مورد نظرتان بهتر تصمیم بگیرید.

مراقت های لازم قبل و بعد از جراحی بینی

چه زمانی نیاز به انجام جراحی (رینوپلاستی) داریم؟

لازم است بدانید که این نوع جراحی می تواند این نوع تغییرات را در ظاهر بینی شما بدهد:

  • اندازۀ بینی را تغییر دهد
  • پهنای بینی را در قسمت پل کمتر یا بیشتر کند
  • بر آمدگی، فرو رفتگی یا آثار ضربه را از بین ببرد.
  • کوچک کردن سوراخ بینی
  • از بین بردن افتادگی، بزرگی یا مشکلات ظاهری
  • تنظیم زاویۀ لب و بینی

انواع جراحی بینی

برای جراحی بینی چند روش کلی وجود دارد:
عمل رینو پلاستی به روش باز: در این روش جراح نیاز دارد تا دید بیشتری به بافت های ناحیه عمل داشته باشد. بنابراین برشی بین دو سوراخ بینی ایجاد می کند و پوست را کنار میزند. این روش نسبت به روش بسته سخت تر است و درمان آن نسبت به روش بسته بیشتر طول می کشد و احتمالا تورم بیشتری نیز خواهد داشت.

عمل رینو پلاستی به روش بسته: این روش جراحی برای افرادی است که نیازی به تغییرات وسیع و سنگین روی بینی آنها وجود ندارد. در این روش تمام کار پزشک در بخش داخلی بینی انجام می شود  و نسبت به نوع قبلی دوران درمان کوتاهتری دارد.
تشخیص اینکه شما به کدام روش درمانی نیاز دارید با پزشک شما خواهد بود.

زمان مناسب برای جراحی بینی

هزینه و قیمت جراحی زیبایی بینی

هزینه های درمانی بستگی به موارد مختلفی دارد . از جمله نوع جراحی، دستمزد جراح، بیمارستان محل جراحی، تخصص پزشک و زمان عمل
به طور معمول پزشک پس از معاینۀ شما هزینۀ احتمالی جراحی را بیان می کند.دستمزد پزشکی که در یک مرکز دولتی شما را درمان می کند با پزشکی که در مرکز خصوصی این کار را انجام میدهد متفاوت است. ضمن اینکه این نوع جراحی یک جراحی زیبایی محسوب می شود و هزینه های آن شامل بیمه نمی شود. مگر برای کسانی که جراحی آنها وجهه زیبایی ندارد و دراین صورت نیاز به تایید بیمه خواهد بود.

مراقبت های قبل از عمل بینی

شما لازم است برای گرفتن نتیجۀ مطلوب تر، قبل از عمل جراحی مراقبت هایی را انجام دهید تا نتیجۀ بهتری بگیرید. از مراقبت های قبل از جراحی بینی می توان به این موارد اشاره کرد:

  • گرفتن آزمایش و عکس از بینی
  • مشخص کردن تغییرات برای پزشک، مشورت با پزشک
  • همچنین بهتر است از دو هفته قبل از عمل از خوردن داروهای ضد درد مانند انواع اسپرین و ایپوپروفن یا داروهای مشابه بپرهیزید.
  • لازم است که از هشت ساعت قبل از عمل هیچ چیزی میل نکنید.
  • موهای بینی خود  را کوتاه کنید.
  • از کشیدن قلیان و سیگار و دخانیت از دو هفته قبل از عمل تا دو ماه بعد از آن شدیدا بپرهیزید چون مانع انعقاد خون شده و درمان را به تاخیر می اندازند.
  •  قبل از عمل آرایش و لاک ناخن خود را پاک کنید
  • در جلسۀ مشاوره ای که پزشک برای شما تایین می کند حتما شرکت کنید.

مراقبت های لازم قبل از جراحی رینوپلاستی

اقدامات پس از جراحی بینی یا رینوپلاستی

بعد از جراحی بینی پزشک شما نکاتی را برای شما مشخص خواهد کرد. اگر تمایل دارید که اثر مطلوب را از این جراحی بگیرید به نکات مراقبت های بعد از جراحی رینوپلاستی که در ادامه آمده به دقت عمل کنید:

بعد از جراحی بین دو تا سه روز به طور مرتب از کیسۀ یخ روی صورت و چشمتان استفاده کنید. این کار مانع از بروز ورم و کبودی می شود.
در دوران نقاهت از دو بالش مناسب در زیر گردنتان استفاده کنید. شما باید به صورت نشسته بخوابید و گردن خود را بالاتر از بدن در حالت سی درجه قرار دهید.دقت کنید خوابیدن در شرایطی غیر از این می تواند سبب فشار به بینی خونریزی شده و خطرناک باشد.
به هیچ وجه روی پهلوی چپ و راست نخوابید. سرتان را ثابت نگه دارید این شیوۀ خواب را تا ده روز پس از عمل انجام دهید.
از فعالیت های سنگین دست کم تا دو هفته پس از عمل بپرهیزید. خنده و گریۀ بلند، بلند کردن اجسام سنگین و هر کاری که موجب نفس نفس زدن و فشار به بینی شود را انجام ندهید.
استعمال هر نوع دخانیات برای شما ممنوع است. بهتر است در جایی که دخانیات مصرف می شود حاضر نباشید.
پس از عمل بینی شما گچ گرفته خواهد شد. گچ را برندارید و مراقب باشید تا آن را خیس نکنید. در این مدت به حمام نروید تا پزشک شما شخصا گچ را بردارد.

مراقبت های لازم بعد از جراحی بینی

سایر عوامل موثر در جراحی بینی

پوست بدن بعضی از افراد به سادگی زخمها را درمان می کند و در اصطلاح خوش گوشت هستند اما برای برخی از افراد ممکن است درمان همان زخم زمان بیشتری ببرد. جنس و کیفیت پوست شما در نتیجۀ این عمل جراحی بینی بسیار تاثیر گذار است.
مهارت های پزشک و تجربۀ آن تاثیر مستقیم در نتیجه نهایی دارد.اگر به خوبی تحقیق کرده اید نگران این بخش از کار نباشید.
تشخیص درست و مناسب مشکلات ظاهری بینی و همچنین مشکلات تنفسی توسط پزشک و بیمار

عوامل موثر در جراحی بینی

امیدواریم که این مقاله اطلاعات کافی را در زمینۀ جراحی بینی در اختیار شما قرار داده باشد. با رعایت این نکات می توانید از عمل جراحی بینی خود رضایت بیشتری داشته باشید. به یادداشته باشید مراقبت های پس و پیش از عمل به اندازۀ یک پزشک می تواند در نتیجۀ عمل موثر باشد.شاید این مراقبت ها خسته کننده باشند یا شما را کلافه کنند اما یک اشتباه کوچک می تواند همۀ زحمات شما و سختی هایی که کشیده اید بر باد دهد. پس به دستورات پزشک خود به دقت عمل کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خدمات مرتبط
  • جراحی بینی
    جراحی بینی
    دیگر نگران کیفیت جراحی زیبایی بینی نباشید،
    ادامه مطلب
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX