کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

با انواع روش های پروتز کردن سینه و مزایا و معایب آنها آشنا شوید

13 بهمن ، 1398
تیم تحقیقاتی کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک
0 کامنت

انواع مدل پروتز سینه

پروتز کردن سینه که به آن ایمپلنت سینه نیز گفته می شود، یک روش درمانی و شاخه ای از جراحی های زیبایی است که طرفداران زیادی نیز دارد. در این روش برای بزرگ کردن و حجم دهی یا زیباسازی سینه هایی که در طول زمان به واسطه شیردهی یا بیماری و یا لاغری حالت طبیعی خود را از دست داده اند از پروتز سینه استفاده می شود. اما باید بدانید که انواع مختلفی از پروتز سینه وجود دارد و استفاده از این درمان مزایا و معایب خودش را دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا درباره ایمپلنت سینه بیشتر با شما گفتگو کنیم.

عمل پروتز کردن سینه چیست؟

پروتز سینه یک عمل جراحی زیبایی است که انجام آن بین یک تا دو ساعت زمان می برد. چنانچه مایل به انجام این عمل هستید باید از قبل با پزشک متخصص مشورت کنید تا روش درست و نوع مناسب پروتز با توجه به شرایط و شکل اندام شما برای شما در نظر گرفته شود.

انتخاب پروتز و روش انجام عمل پروتز کردن سینه 

اینکه برای هر فرد چه نوع پروتزی و به چه میزان استفاده شود بستگی به موارد زیر دارد:

  1. پهنای سینه
  2. ارزیابی پوشش نسج نرم سینه
  3. بافت سینه

بعضی از افراد به دلیل بیماری چاره ای جز عمل پروتز کردن سینه ندارند. به عنوان مثال افرادی که به واسطه سرطان سینه بخشی از سینه آنها تخلیه شده و معمولا این مسئله در اعتماد به نفس آنها تاثیر شدیدی دارد. اما پروتز کردن به آنها کمک می کند تا شکل طبیعی سینه ها را حفظ کنند.

عمل پروتز کردن سینه

شیوه جراحی پروتز سینه

در این روش پزشک، قبل از پروتز سینه برش هایی را در سه منطقه بدن ایجاد می کند. این برش ها در دور ناف، زیر بغل و اطراف نوک سینه داده می شوند. بعد پروتز را از سمت بالا یا پایین بسته به مورد جراحی، وارد بدن می کنند. بدن افراد به سادگی پروتز را در جای خود نگه می دارد. پزشک با کمی مالش دادن آن را به حالت مناسب در می آورد و محل برش ها را که در دید هم نیست بخیه می کند.

انواع روش عمل پروتز سینه

انواع پروتز سینه از لحاظ میزان برجستگی

پروتزها انواع مختلفی دارند و بر اساس شکل ظاهری، جنس پروتز، میزان برجستگی که ایجاد می کند و  موارد دیگر دسته بندی می شوند. اگر بخواهیم پروتز کردن سینه  را بر اساس برجستگی سینه دسته بندی کنیم سه نوع پروتز داریم. پروتز با برجستگی کم، برجستگی زیاد و خیلی زیاد تشخیص اینکه کدام نوع پروتز برای شما مناسب تر است با پزشک معالج است.

انواع پروتز سینه از لحاظ شکل ظاهری

پروتزها از نظر شکل ظاهری دو دسته هستند. پروتزهای گرد و پروتزهای قطره اشکی.
پروتزهای گرد برای افرادی مناسب است که سینه های برجسته تر را می پسندند و مایل هستند پروتز سینه آنها نرم و خوش فرم باشد و پروتز قطره اشکی برای افرادی است که سینه ها را به فرم طبیعی تر ترجیح می دهند یا افرادی که بافت سینه کمی دارند یا سینه های بسیار کوچک یا بی شکلی دارند. در این حالت سینه ها تقارن ندارند بنابراین برای فرم دهی و تناسب بهتر، این نوع پروتز توصیه می شود.

انواع پروتز سینه از نظر شکل ظاهری

انواع پروتز سینه از لحاظ جنس و مواد تشکیل‌دهنده

باید بدانید که پروتزها جنس های مختلفی دارند. کیفیت این اجناس تفاوت زیادی با هم ندارد اما تفاوت آنها در هزینه عمل و اندازه برشی است که برای جا زدن پروتز به کار می رود. همچنین راحتی پروتز در بدن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. پروتزها از نظر جنس سه دسته هستند.

  • پروتز سیلیکونی
  • پروتز آب نمکی
  • پروتز ثابت

اینکه کدام یک از این پروتزها برای شما استفاده شود بسته به شرایط شما و صلاحدید پزشک معالج دارد.

انواع پروتز سینه از لحاظ جنس و مواد تشکیل دهنده

۱. پروتز سینه آب‌نمکی

این نوع پروتز حالت گرد دارد و داخل آنها از آب نمک استریل شده یا سالین پر می شود. جداره های این پروتزها سیلیکونی هستند و  سفت و غیر قابل نفوذ هستند. بنابراین در صورت پاره شدن پروتز صاف و تخت می شود ولی مایع داخل آن طبیعی بوده و به راحتی در بدن جذب می شود و خطری هم برای بدن ندارد. مزایای استفاده از پروتز سینه آب نمکی در این است که این نوع پروتز ارزان تر است و به معاینه کمتری نیاز دارد همچنین برای جایگذاری آن نیاز به برش کمتری روی سطح بدن می باشد. اما این پروتزها در زمان لمس غیر طبیعی هستند و این امکان وجود دارد که به صورت ناگهانی خالی شوند همچنین روی بافت سینه تاثیرگذار هستند.

پروتز سینه به روش آب نمکی

۲. پروتز سینه سیلیکونی

این نوع پروتز از ترکیبات سیلیکونی ساخته شده و مانند ژل حالت چسبندگی دارد. این پروتزها نسبت به نوع قبلی ایمنی بیشتری دارند و به سبب شباهتی که به بافت سینه دارند طبیعی تر هستند. این نوع پروتز کردن سینه در میان خانم ها طرفداران زیادی دارد. این پروتز حالت لایه لایه دارد و در صورت صدمه دیدن یک لایه آن، ژل وارد لایه دیگر می شود. استفاده از این روش پروتز کردن سینه نیاز به معاینه منظم توسط پزشک دارد و افراد زیر 22 سال مجاز به استفاده از آن نیستند. از مزایای این روش می توان به این موارد اشاره کرد:

  • احتمال کمتر چین خوردگی
  • کاهش احتمال خالی شدن پروتز
  • احساس طبیعی تر بودن در زمان لمس

اما این روش معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • نسبت به نوع قبلی گران تر است.
  • نیاز به معاینه منظم پزشک دارد.
  • برای جاسازی آن نیاز به برش بیشتری روی پوست است.
  • پاره شدن این ژل سیلیکونی نشانه و علامتی ندارد.

سه سال پس از این عمل باید MRI انجام دهید تا پارگی پروتزهای سیلیکونی کنترل شود و از سالم بودن آن مطمئن شوید. بعد از آن هم هر 2 سال باید این عمل انجام گیرد.

پروتز سینه سیلیکونی

۳. پروتزهای سینه ثابت یا Gummy Bear

از مزایای این روش پروتز کردن سینه این است که در صورت پارگی پروتز، تغییری در ظاهر سینه ها به وجود نمی آید. این پروتزها تراکم بیشتری دارند و نسبت به انواع دیگر سفت ترند اما برجسته تر هم هستند و امکان اینکه آسیب ببینند کمتر است. با این وجود برای قرارگیری این پروتز در بدن، نیاز به برش های بیشتری از دو نوع قبلی است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خدمات مرتبط
  • جراحی سینه
    جراحی سینه
    با بهترین جراح زیبایی سینه تهران مطمئن تری
    ادامه مطلب
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX