کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

همه آنچه که در رابطه با عمل زیبایی گوش باید بدانید

14 اسفند ، 1398
تیم تحقیقاتی کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک
0 کامنت

عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی چیست و چه مزایا و معایبی را به همراه دارد

عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی چیست؟ امروزه با پیشرفت علم پزشکی در زمینه جراحی پلاستیک و زیبایی افراد زیادی در سراسر دنیا اقدام به انجام انواع مختلفی از جراحی های زیبایی برای اصلاح بد فرمی ها  بدنشان می نمایند، عمل زیبایی گوش نیز یکی از جراحی های پلاستیک است که افراد زیادی برای رفع بدفرمی های گوش و تقارن گوش ها انجام می دهند علاوه بر این جراحی اتوپلاستی برای درمان مشکلات مادرزادی گوش نیز انجام می گیرد. توجه داشته باشید که هر جراحی زیبایی می تواند عوارض گاها جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد بنابراین تا حد امکان از انجام عمل صرفا به منظور زیبایی خودداری کنید و تشیخیص آن را به عهده متخصصان بسپارید. بهترین زمان برای انجام این عمل دوران جوانی و نوجوانی است.

جراحی گوش یا جراحی اتوپلاستی

عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی چیست؟

عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی نوعی جراحی پلاستیک است که در آن متخصصان اقدام به اصلاح مشکلات گوش نظیر بدفرمی(اندازه یا شکل گوش) ، درمان بیماری ها مادرزادی گوش ، جا به جایی محل قرارگیری گوش می نمایند، این برای اولین بار این جراحی در سال 1890 انجام گرفته است و اکنون به یکی از جراحی های پر مخاطب تبدیل شده است، این عمل برای افراد بالای 5 سال انجام می گیرد. عمل اتوپلاستی در موارد زیر مورد انجام می باشد:

  • رفع ناهنجاری های مادرزادی: برای مثال در برخی از افراد گوش ها بصورت مادرزادی خیلی بزرگ و یا ناموزون هستند
  • دور بودن یک گوش و یا هر دو گوش از سر
  • کوچک کردن لاله گوش: برزگ بودن گوش ها نسبت به سر فرد
  • بازسازی گوش: گوش هایی که در اثر حادثه دچار نقص شده اند  
  • ترمیم گوش: نا متقارن بودن اندازه دو گوش با یکدیگر

عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی چیست

مراحل انجام اتوپلاستی

برای انجام اتوپلاستی پزشک پس از بیهوشی بیمار یک برش نسبتا کوچک را ایجاد و سپس پوست و غضروف اضافی را برای داشتن ظاهر بهتر و کمک به شنوایی افراد بر می دارد و پس از آن اقدام به تغییر شکل غضروف گوش می پردازد و محل برش را بصورت کامل بخیه می زند؛ انجام جراحی در صورت کلی سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می گیرد؛ اما در کودکان و جراحی های بزرگ تر از بیهوشی عمومی استفاده می شود. انجام عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی بطور معمول بسته به نوع جراحی بین یک تا دو ساعت زمان بر است و پس از آن گوش ها به وسیله باند های کشی بانداژ می شوند و بیمار نیاز به بستری و مراقبت خاصی نخواهد داشت.

مراحل انجام جراحی گوش یا اتوپلاستی

معایب جراحی زیبایی گوش

بطور کلی جراحی های زیبایی اکثرا دارای عوارضی هستند که معمولا این عوارض بسته به مهارت پزشک می باشند، هرچه پزشک ماهر تر باشد میزان عوارض کم تر خواهد بود، در بعضی موارد نیز بعد از انجام عمل زیبایی بیمار به یک عمل ثانویه نیز برای اصلاح برخی مشکلات احتیاج دارد زیرا در برخی افراد ممکن است بعد از انجام عمل بیرون زدگی ها دوباره به حالت اول برگردد.

عوارض احتمالی عمل زیبایی عبارت اند از:

  • بجا ماندن رد بخیه و ایجاد اسکار: این مشکل تقریبا عارضه ای دائمی است، اما معمولا این اسکار ها داخل گوش و یا پشت گوش ایجاد می شوند و در دید نیستند.
  • نیاز به اتوپلاستی مجدد
  • خونریزی و یا عفونت در گوش
  • عدم تقارن گوش ها بعد از انجام عمل نیز می تواند یکی از عوارض بعد از عمل باشد 
  • بی حس شدن گوش و ایجاد تغیرات احساسی بعد از عمل گوش که رفته رفته پیش می آید اما به حسی دائمی تبدیل می شود.

همانطور که گفته نقش جراح در بروز این عوارض بسیار زیاد می باشد، و شما می توانید با اتنخاب پزشکان ماهر تا حد زیادی از نداشتن عارضه در پی انجام عمل زیبایی گوش مطمئن باشید.

مزایای عمل زیبایی گوش

انجام این عمل برای افراد می تواند هم جنبه زیبایی و هم درمانی را در پی داشته باشد، از نظر زیبایی انجام اتوپلاستی می تواند تاثیر بسزایی در اعتماد بنفس افراد بخصوص در افراد جوانتر داشته باشد؛ عمل زیبایی گوش می تواند مزایایی همچون موارد زیر را به دنبال داشته باشد:

این جراحی زیبایی عوارض خطرناکی را در پی ندارد و جز جراحی های ایمن به حساب می رود

اصلاح و تغییر شکل ناهانجاری های گوش
ظاهر زیبا گوش
افزایش اعتماد بنفس در افراد
داشتن دوره بهبود کوتاه مدت( دوره نقاهت معمولا بین 4 تا 8 هفته می باشد)
درمان مشکلاتی که در پی حادثه ای برای گوش پیش می آید( مانند کنده شدن گوش در طی تصادف)
عدم مشخص بودن برش های جراحی و کوچک بودن محل برش 
کمک به شنوایی بهتر و بیشتر در فرد

مزایا و معایب جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی گوش

بدون شک بعد از هر عمل و جراحی فرد ملزم به رعایت نکات و مراقبت هایی از سمت پزشک خود خواهد شد تا نتیجه بهتری از جراحی دریافت شود، در عمل زیبایی گوش نیز فرد باید به مدت حداقل یک ماه بطور کامل از گوش هایش مراقبت نماید تا به آنها آسیب وارد نشود، جلوگیری از خوردن ضربه، انجام ندادن ورزش های سنگین، استفاده دائم از گوش بند جز مراقبت های کلی بعد از جراحی می باشند، در روزهای اولیه پس عمل این مراقبت ها باید بیشتر باشند، همچنین به یاد داشته باشد که در روزهای اول به پهلو نخوابید! زیرا این مدل خوابیدن فشار بسیاری به گوش ها وارد می کنند که می تواند سبب ایجاد درد در گوش شود.

هزینه عمل اتوپلاستی

با توجه به وجود مشکلات متفاوت در رابطه با گوش تعیین هزینه اتوپلاستی متفاوت خواهد بود، و برای هر شخص این هزینه با توجه به نوع مشکلی که دارد به علاوه هزینه بیمارستان یا کلینیک مشخص خواهد شد، اما بطور کلی این جراحی زیبایی در برابر بسیاریعمل های زیبایی که هزینه های بالایی دارند مقرون به صرفه تر می باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خدمات مرتبط
  • جراحی گوش
    جراحی گوش
    زیبایی موقعیت و رفع نقص ساختار گوش مثل بزر
    ادامه مطلب
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX