جراحی چانه چه عوارضی را به همراه خواهد داشت

08 تیر ، 1399
تیم تحقیقاتی کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک

آشنایی با عوارض جراحی چانه

چانه یکی از مهم ترین فاکتور های زیبایی در صورت می باشد و تقارن آن با فرم صورت بسیار مهم و تاثیر گذار است. این جراحی یکی از جراحی های رایج زیبایی می باشد. مانند هر عمل جراحی، عمل جراحی زیبایی چانه خطراتی را نیز به همراه دارد. قبل از تصمیم گیری برای انجام چنین روش زیبایی شناختی، بیماران باید خطرات مرتبط با عمل کاشت چانه را درک کنند. اگرچه ممکن است برای همه این عوارض وجود نداشته باشد ولی شما باید آن ها بشناسید.

جراحی چانه یا ژنیوپلاستی چگونه انجام می شود

جراحی چانه یکی از شایع ترین روش ها و ساده ترین روش های جراحی زیبایی می باشد و عوارض زیادی به همراه ندارد. این جراحی برای کوچک کردن یا اصلاح انحراف چانه انجام می شود که این جراحی با پیوند استخوان های مصنوعی، استفاده از ایمپلنت یا پروتز فک می باشد.

انواع جراحی چانه یا ژنیوپلاستی

جراحی چانه یا ژنیوپلاستی با روش ها مختلفی انجام می شود که عبارتند از:

• ژنیوپلاستی استخوانی یا ژنیوپلاستی اسلایدینگ: این روش جراحی چانه یک از روش های رایج می باشد که به منظور کوچک یا بزرگ کردن چانه انجام می شود.
  • ژنیوپلاستی چانه نامتقارن: این روش یک روش جراحی پیچیده می باشد که باید توسط یک متخصص زیبایی انجام شود. این نوع جراحی به منظور رفع عارضه ای که باعث مشکل در زیبایی چانه و صورت شده است، انجام می شود که شایع ترین مشکل ها مربوط به مشکلات دندانی می باشد.

مراحل عمل جراحی زیبایی چانه چگونه است؟

این عمل جراحی با بیهوشی همراه می باشد و از داخل دهان انجام می شود و صورت شما هیچ آسیبی نمی بیند. جراح برشی از داخل لثه لب پایین ایجاد می کند تا بتواند به استخوان فک پایین و چانه دسترسی داشته باشد و بتواند برای کوچک و بزرگ کردن آن استخوان فک یا چانه را بشکند و سپس با پیچ و صفحات فلزی آن را ثابت کند. بخیه ها نیز قابل جذب می باشند که درعرض دو هفته جذب می شوند.

آشنایی با عوارض جراحی چانه یا ژنیوپلاستی

عوارض جراحی زیبایی چانه

عوارض جانبی با خطرات متفاوت است زیرا عوارض جانبی بیانگر شرایط عادی است که پس از جراحی پلاستیک چانه انتظار می رود در بیماران، نمایان شود. شایع ترین عوارض جراحی چانه عبارتند از:

• هر بیمار پس از انجام چنین عمل جراحی، تورم ناحیه چانه را تجربه می کند. این تورم ممکن است از یک طرف برجسته تر باشد و منجر به شکل ظاهری نامتقارن اولیه شود. تورم در طی 7 تا 10 روز اول به آرامی کاهش می یابد.

• کبودی شایع است و می تواند در افراد متفاوت باشد. معمولاً در طرفین چانه پف و کبودی همیشه محدود است و سرانجام از بین می رود. بیشتر افراد قادرند 7 تا 10 روز پس از عمل چانه خود، به زندگی عادی بازگردند. تا زمانی که برخی از جنبه های احساس حفظ شود، برخی بی حسی از چانه و لب پایین متداول است.

• مسئله احتمالی که به ندرت پس از عمل زیبایی چانه رخ می دهد این است که بیمار پذیرش بعد عمل برایشان سخت می شود و برای اکثر مردم، طول می کشد تا با صورت جدید هماهنگ شوند. در شرایط نادر، این دوره تنظیم ممکن است استرس زا باشد. بعد از گذشت یک ماه یا بیشتر، مردم با صورت به طور کلی احساس راحتی می کنند. حتی کمتر تکرار، تمایل نهایی به تغییر کم و بیش در چانه است.

• عوارضی که در عمل جراحی چانه توضیح داده شده است شامل آسیب دندان، بی حسی، حرکت ایمپلنت، عدم تقارن، جای زخم، عفونت، درد، خونریزی، مشکلات کانتور و ضعیف ترمیم زخم است.آسیب دندان بعد از عمل جراحی کاشت چانه بسیار بعید می باشد. اما وقتی برش های استخوانی نزدیک به ریشه های دندان انجام می شود، نگرانی قابل توجهی است.

• بی حسی لب و بخشی از چانه از طریق یک جفت اعصاب به نام اعصاب روان تأمین می شود. این اعصاب از کانال های استخوانی در داخل فک پایین در هر دو طرف چانه خارج می شوند و سپس مانند درختی درون بافت نرم لب قرار می گیرند. اگرچه کشش این اعصاب ذهنی بطور مکرر در هنگام قرار دادن لانه گزینی چانه اتفاق می افتد، انتقال آن ها بسیار نادر است. از آنجا که پس از قطع شدن این اعصاب، باعث بی حسی لب پایین قابل پیش بینی است و شما باید از هرگونه حرکت شدید در این مناطق ظریف برای محافظت از اعصاب ذهنی جلوگیری می کند.

• اگر عمل جراحی چانه منجر به گره زدن عصب روانی شود، ممکن است درد مزمن ایجاد کند. خونریزی در ارتباط با هر روش جراحی ممکن است همراه باشد البته خونریزی در حین قرار دادن ایمپلنت صورت به ندرت اتفاق می افتد.

• عفونت کاشت چانه بسیار نادر است. اگر اتفاق بیفتد با آنتی بیوتیک ها ضروری درمان می شود. در صورت عدم موفقیت، ممکن است برداشتن پیوند چانه به منظور از بین رفتن عفونت مورد نیاز باشد.

• جابجایی یا تحرک کاشت ایمپلنت های سیلیکونی، در موارد نادری بخشی از ایمپلنت در چانه و بین لایه استخوان ها جابه جا می شود این معمولاً به آسانی نسبی اصلاح می شود و با پیچ خوردن ایمپلنت به فک قابل جلوگیری است.

• جای زخم هایپرتروفیک یا درد مزمن، بروز آن ها نادر می باشد و به طور معمول در عمل های تجدیدی دیده می شوند. درمان جای زخم موضوع دیگری است اما نادر است. با این حال، درد مزمن پس از قرار دادن چندین کاشت دیده می شود.

مراقبت های بعد از جراحی چانه یا ژنیوپلاستی

مراقبت های بعد از عمل جراحی زیبایی چانه

اکثر بیماران دچار عوارض کمی بعد از عمل جراحی چانه می شوند و بعد از 7 روز می توانند به فعالیت های روزانه خود بازگردند و درد کمی دارند که می تواند به راحتی با داروهای ضد درد یا کمپرس سرد آن را کنترل کنند. برای حداقل 1 تا 2 هفته بعد از عمل باید به صورت روبرو و طاق باز بخوابید و نباید به هیچ عنوان به روی صورت خود بخوابید. شما باید تورم را کنترل و از بریدگی های خود محافظت کنید. جراح زیبایی شما ممکن است شما را مجبور به مصرف یک رژیم غذایی مایع به مدت یک یا دو روز بعد از عمل کند.

فعالیت شدید ممکن است طی 3 تا 4 هفته پس از تقویت چانه از سر گرفته شود. مهم است که از دستورالعمل های خاص جراح زیبایی در طول دوره نقاهت پیروی کنید تا از بهبودی خوبی برخوردار شوید و بتوانید به نتیجه ای که می خواهید دست یابید. در طی یک ماه پس از عمل، نتایج تقریباً نهایی به نظر می رسند و پس از فروکش شدن باقیمانده التهابات، پس از حدود 3 ماه نتجه شما به طور کامل و دقیق نهایی می شود.

مهم ترین چیز هایی که باید درباره ی جراحی چانه بدانید

همان طور که گفتیم جراحی چانه یک روش جراحی ساده می باشد و خیلی از افراد با این جراحی به نتیجه های خوبی دست یافته اند ولی شما برای انجام این جراحی باید به نکاتی دقت نمایید. آنالیز چانه بسیار روند پیچیده ای می باشد و شما باید تحت نظر یک متخصص حرفه ای این عمل را انجام دهید. در مواری نادر این جراحی با شکست همراه بوده که ممکن است این عمل با عوارضی که گفته شده همراه باشد یا بیمار از نتیجه عمل خود راضی نباشد و نیاز به عمل دوباره یا حتی سه باره داشته باشد که این خود می تواند هم روند طولانی باشد و با درد و عفونت همراه شود. باید برای انجام این جراحی دقت کنید و حتما با متخصصان زیادی مشورت کنید تا بتوایند بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

موارد مهم در خصوص جراحی زیبایی چانه

خدمات مرتبط