جراحی پولیپ بینی با لیزر چگونه انجام می شود

09 تیر ، 1399
تیم تحقیقاتی کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک

پولیپ بینی با لیزر

پولیپ بینی از رشد غیر نرمال مخاط داخل بینی در داخل بینی ایجاد می شود که باعث انسداد بینی یا افزایش ترشحات بینی می شود که با درد و تورم همراه می باشد. همچنین به دلیل اشغال فضا در بینی، باعث تنگی نفس نیز می شود.
لایه ای که داخل بینی را پوشانده است، مخاط نامیده می شود. مخاط بینی بر اثر عوامل مختلفی می تواند به طور غیر نرمال رشد کند. به این بافت به وجود آمده داخل بینی، پولیپ می گویند. البته یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن پولیپ در بینی، آلرژن ها و مواد حساسیت زا می باشد.

پولیپ فضای داخل بینی را اشغال می کند و باعث می شود جریان هوا داخل بینی درست انجام نشود و فرد دچار مشکلات تنفسی شود. پولیپ در فضای داخلی بینی و سینوس ها ایجاد می شود و ممکن است باعث کاهش حس بویایی، سر درد، فشار در صورت، و ایجاد خلط عفونی در گلو نیز شود. این یک بیماری شایع در بینی است که در بزرگسالان بروز می کند و بندرت در کودکان مشاهده می شود. پولیپ بینی معمولاً با استفاده از داروهای خوراکی یا موضعی و عمل جراحی برداشتن پولیپ بینی انجام می شود.

چگونه متوجه می شویم که پولیپ بینی داریم؟

پولیپ بینی یک بیماری شایع در بیماران مبتلا به otolaryngology است. دلایل بیماری پیچیده است و مربوط به عوامل مختلفی از جمله محرک های التهابی، آلرژی، عفونت های قارچی، کاهش مقاومت بدن و وراثت است. علائم خاص به شرح زیر است:

• گرفتگی بینی، با افزایش حجم پولیپ های بینی،گرفتگی بینی افزایش می یابد، حس بویایی نیز کاهش می یابد
  • آبریزش بینی شدید همراه با خارش بینی، عطسه و صداهای انسدادی بینی، خروپف در خواب و مشکلات تنفسی وجود دارد.
  • درد در سینوزیت ها، سردرد، درد در بینی، گوش، صورت، سردردها بعد از پایین آمدن سر افزایش یافته است.

آیا انجام جراحی برای پولیپ بینی ضروری است؟

بیماران با علائم غیر قابل مشکلات جدی پولیپ بینی می توانند به طور موقت با داروهای محافظه کار درمان شوند. اما اگر بیش از حد از دارو استفاده شود، احتمال وجود رینیت ناشی از دارو افزایش می یابد، در صورت بروز یکی از شرایط زیر، نیاز به درمان جراحی است:

• تنگی نفس زیاد در خواب
  • حمله آسم، سفتی و درد در سینه
  • عفونت سینوس، پولیپ بینی می تواند بر شدت و فراوانی عفونت های سینوسی تأثیر بگذارد، گاهی اوقات در معرض سینوزیت مزمن قرار می گیرد.
  • مشکلات بینایی، اگر عفونت به پریزهای چشم گسترش یابد و باعث تورم چشم ها، کاهش بینایی یا حتی کوری می شود، بیماران مبتلا به پولیپ بینی گاهی اوقات عوارض بینایی ایجاد می کنند.
  • ایجاد لخته های خون، پولیپ های بینی می توانند رگ های مستقر در حفره سینوس را متورم و از بین بروند.

درمان پولیپ بینی با لیزر

پولیپ بینی چگونه درمان می شود؟

با توجه به علائم و شرایط پولیپ های مختلف بینی، راه های زیادی برای درمان وجود دارد که عبارتند از:

• درمان داروی خوراکی
  • درمان پماد موضعی
  • جراحی معمول برای برداشتن پولیپ بینی
  • جراحی با لیزر برای پولیپ بینی

در گذشته پولیپ ها بلافاصله با عمل جراحی بینی برداشته می شدند. در حال حاضر، بر اساس تئوری جدید شکل گیری پولیپ، درمان های محافظه کارانه تر ارجح شده است. این روش های درمانی شامل تجویز آنتی بیوتیک های طولانی مدت یا استفاده موضعی از کورتیکواستروئیدهای داخل رحمی است. عمل جراحی تنها در شرایطی انجام می شود که این درمان های محافظه کارانه با شکست مواجه شوند.

عمل جراحی پولیپ بینی با لیزر

هنوز به طور کامل نمی توان برای درمان پولیپ بینی از لیزر استفاده کرد و رایج ترین روش ها برای رفع پلیپ، روش های آندوسکوپی می باشد. آندوسکوپ ها لنزهایی هستند که وارد بینی می شوند که می تواند باعث شود به طور کامل پلیپ بینی تراشیده و نابود شود. لیزر بینی هنوز در مرحله تحقیق و بررسی می باشد و فعلا نمی توان از لیزر برای درمان پلیپ بینی استفاده نمود. البته پلیپ گلو رو می توان با استفاده از لیزر از بین برد ولی هنوز برای بینی نمی توان از این روش استفاده کرد.

علاوه بر اینکه می توان از لیزر برای درمان پولیپ بینی استفاده کرد، لیزر نیز می تواند جایگزین مناسب بجای جراحی بینی باشد. با استفاده از لیزر دی اکسید کربن روی پوست بینی گرما و سوختگی ایجاد می شود و پوست بینی بعد از این فرآیند که یک نوع آسیب به پوست بینی محسوب می شود، شروع به ترمیم خود می کند. همچنین برای گرفتن نتیجه بهتر و زودتر از جراحی بینی با لیزر، حتما باید مراقبت های لازم بعد از آن را جدی بگیرید.

با مراجعه به مقاله "جراحی بینی با لیزر چیست" در سایت جراحی زیبایی Clinicsurgery اطلاعات کامل تری در این زمینه می توانید دریافت کنید.

چگونه می توان از بروز پولیپ بینی روزانه جلوگیری کرد؟

1. سعی کنید کمتر دچار سرماخوردگی شوید زیرا باعث ایجاد مخاط اضافی در بینی می شود
  2. پولیپ بینی ارتباط تنگاتنگی با رینیت آلرژیک دارد، بنابراین بهتر است هنگام بیرون رفتن در بهار و پاییز که گرده بیشتر است، از ماسک استفاده کنید.
  3. مصرف غذاهای تند را کاهش داده و عادت های غذایی خوبی را حفظ کنید.
  4. از چیز های که باعث انعقاد عروق می شوند، جلوگیری کنید.
  5. ورزش بدنی را تقویت کرده و مقاومت بدن را بهبود ببخشید.

جلوگیری از به وجود آمدن پولیپ بینی

خدمات مرتبط