پیشگیری از اگزامای دست در زمان شیوع ویروس کرونا

29 مرداد ، 1399
تیم تحقیقاتی کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک

بهترین روش ها برای پیشگیری از اگزمای دست

برای پیشگیری از اگزمای دست در دوران کرونا راهکارهای متعددی وجود دارد که می توان مورد استفاده قرار داد. شستشوی بیش از اندازه دست ها و یا استفاده مکرر از مواد ضدعفونی کننده می توانند آثار مخربی بر روی پوست بر جای بگذارند که اگزمای پوستی بدترین نتیجه آن خواهد بود. اما آیا می دانید اگزمای دست چیست و چگونه ایجاد می شود؟ چه مواردی باعث تشدید این بیماری می شود؟ و چه راه هایی برای پیشگیری از اگزما در دوران کرونا وجود دارد؟

اگزما چیست؟

اگزما یک بیماری پوستی تلقی می شود که در صورت دچار شدن فرد به این بیماری زخم های روی پوستش ایجاد شده و احساس خارش و خشکی پوست به شدت او را آزار می دهد. تحقیقات بسیاری در زمینه علل اصلی ایجاد اگزمای پوستی انجام شده اما تا کنون به اصلی ترین عاملان ایجاد این بیماری پی برده نشده است که البته بسیاری از متخصصان پوست، خشک شدن پوست را مهم ترین دلیل ایجاد این عارضه می دانند.

ابتلا به اگزمای دست شایع ترین عارضه پوستی است که امروزه و برای مقابله با ویروس خطرناک کرونا ایجاد شده است. به همین دلیل افراد بسیاری به دنبال راه های پیشگیری از اگزمای دست در دوران کرونا هستند تا از این خطر در امان بمانند.

اگزمای دست چیستاگزمای دست چیست

مهمترین علائم اگزمای دست کدامند؟

اما قبل از اینکه به موضوع اصلی پیشگیری از اگزمای دست در دوران کرونا بپردازیم لازم است بدانید پوست فرد در صورت ابتلا به بیماری اگزما تیره تر و ضخیم تر شده و با خارش های شدیدی همراه است که می توان منجر به زخم های سطحی و عمیقی روی پوست شود. اما بهتر است بدانید اگزمای دست در افراد مختلف با علائم متفاوتی نشان داده می شود. در این میان از جمله مهمترین علائم و نشانه های اگزمای پوستی را می توان به:

• پوسته پوسته شدن پوست دست
  • خارش بسیار شدید
  • قرمز شدن پوست
  • ایجاد جوش های ریز و زیاد
  • خشک شدن پوست دست و... اشاره نمود.

علائم اگزمای دستعلائم اگزمای دست

تاثیرات ویروس کرونا بر روی پوست بدن

هر چند که تحقیقات بسیاری حاکی از این امر است که ویروس کرونا از طریق پوست جذب نمی شود و راه های ورودی آن دهان، بینی، گوش و چشم است. به همین دلیل افراد برای مقابله با این ویروس به طور پیوسته در طول روز دستهای خود را که اصلی ترین ابزار برای انتقال ناخواسته این ویروس به بدن هستند، می شویند.

اما طبق تحقیقات جدیدی که متخصصان روی بیماری کوید 19 انجام داده اند، دیده شده که این ویروس می تواند بر روی پوست بیماران مبتلا تاثیر بگذارد و این افراد دچار التهابات پوستی، کهیر، تاول های بزرگ، بثورات پوستی، خونریزی پوست و بسیاری عارضه هایپوستی دیگر نیز شود. هر چند که این تحقیقات همچنان ادامه دارد و هنوز به طور حتم مشخص نیست که این علائم پوستی عوارض داروهای مصرفی است یا تاثیر ویروس کرونا بر پوست بیماران است.

تاثیرات ویروس کرونا بر پوست دستتاثیرات ویروس کرونا بر پوست دست

چه افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به اگزما هستند؟

اگر بخواهیم به بررسی افرادی بپردازیم که در دوران مقابله با ویروس کرونا بیشتر در معرض ابتلا به اگزمای دست هستند باید در وهله اول به خانم ها اشاره کنیم. چرا که این افراد با شستشوی بیش از حد دست ها علاوه بر نظافت شخصی، مجبور هستند تعداد دفعات بیشتری از مواد ضدعفونی کننده و مواد شوینده استفاده کنند. اما در کل باید گفت افراد دیگری که زمینه ابتلا به این بیماری را در پوست خود دارند.

• پوستی حساس و نسبتا خشک دارند.
  • دائما دستان خود را با الکل و دیگر مواد ضدعفونی تمیز می کنند.
  • پیوسته دستان خود را با آب داغ و مواد شوینده سخت می شویند.
  • ویتامین D آن ها کمتر از حد معمول می باشد.
  • در این میان می توان به افراد دیگری نیز اشاره کرد که حساسیت پوستی دارند و پوست آنها به دلیل استفاده از هر نوع مواد شوینده یا شیمیایی دچار التهاب و خارش می شود.

چه افرادی بیشتر در معرض اگزما قرار دارندچه افرادی بیشتر در معرض اگزما قرار دارند

آخرین مطالب تکمیلی کلینیک جراحی زیبایی و پلاستیک را در این بخش دنبال نمایید

جوانسازی پوست دست با تزریق چربی

تزریق چربی به پوست دست برای رفع چروک های آن

راه های پیشگیری از اگزمای دست در دوران کرونا

بهترین راهکار برای پیشگیری از اگزمای دست مرطوب نگه داشتن آن و جلوگیری از خشک و حساس شدن پوست است. بنابراین برای پیشگیری از اگزمای دست بهتر است از مواد شوینده حاوی گلیسیرین و مواد مرطوب کننده استفاده کنند.

• دستان خود را کمتر در معرض مواد شوینده و ضدعفونی کننده قرار بدهند.
  • حتما در زمان استفاده از مواد شوینده و یا ضدعفونی مکان های مختلف از دستکش استفاده کنند.
  • استفاده از دستکش به ویژه دستکش نخی در مواقع استراحت و خواب را فراموش نکنند.
  • استفاده مکرر از کرم های مرطوب کننده قوی پس از هربار شستشوی دست را در برنامه خود قرار بدهند.
  • در صورت خارش و خشک شدن پوست از خاراندن بیش از حد دست ها خودداری شود.
  • در ضمن برای پیشگیری از اگزمای دست بهتر است این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که در صورت ماندن در خانه و تماس نداشتن با افراد دیگر از شستن و ضدعفونی کردن مکرر دست ها خودداری کنید.

نکات مهم در پیشگیری از اگزمای دست برای مقابله با کرونا

اما با وجود رعایت راهکارهای لازم برای پیشگیری از اگزمای دست در دوران کرونا باز هم پوست شما حساس شده و در آستانه ابتلا به این عارضه پوستی قرار گرفت لازم است مراقبت های لازم را برای پیشگیری از اگزمای دست جدی تر بگیرید و از روش های موثرتری استفاده کنید. به طور مثال در صورت خشکی و یا خارش بیش از حد پوست استفاده از وازلین یا پماد ویتامین آ+د بهترین راهکار است.

هر چند که مصرف ویتامین دی نیز بی تاثیر نخواهد بود. اما اگر استفاده از این راهکارها هم برای پیشگیری از اگزمای دست موثر نبو و علائم حاتر شد. بهتر است تحت درمان یک پزشک قرار بگیرید و از پماد اوره اوسرین و کورتون های موضعی استفاده کنید.

نظرات و امتیاز کاربران
امتیاز کاربران برای این صفحه | امتیاز 5از 5 (از 701رای)
به این صفحه امتیاز دهید