کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

طریقه مصرف و عوارض تزریق ماینوکسیدیل

21 دی ، 1399
گروه تحقیقاتی جراحی زیبایی
0 کامنت

عوارض و روش تزریق ماینوکسیدیل 

عوارض و روش تزریق ماینوکسیدیل می تواند شامل موارد مختلفی باشد. در مورد عوارض باید گفت این روش برای 3 گروه توصیه نمی شود که ویژگی های آن در ادامه بیان شده و استفاده از این روش برای تقویت مو می تواند عوارضی از جمله اختلال گوارش، فشار خون پایین، گیجی و ... را به دنبال داشته باشد. همچنین نحوه تزریق این ماده نیز در این مقاله ذکر شده است که سعی می کنیم یک مطلب مفید و جامع در مورد ماینوکسیدیل بیان کنیم.

طریقه مصرف، عوارض و تاثیر ماینوکسیدیلطریقه مصرف، عوارض و تاثیر ماینوکسیدیل 

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل یا Minoxidil ماده ای است که با فرمول شیمیایی C9H15N5O به عنوان یک دارو شناخته می شود. از جمله کاربرد های ماینوکسیدیل می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • برای فشار خون بالا به صورت قرص خوراکی

  • و یا درمان طاسی مردان 

  • ریزش موی آندروژنیک که نوعی الگوی طاسی است که یک نوع بیماری محسوب نمی شود و در نواحی اطراف و مرکز سر طاسی مو را شاهد هستیم.

این دارو می تواند برای مردان و زنان به کار گرفته شود. ماینوکسیدیل را در دسته داروهای کاهنده فشار خون به صورت لوسیون و قرص تقسیم بندی می کنند. این ماده امروزه به عنوان یک محصول تجاری برای درمان ریزش مو شناخته می شود که می تواند توسط پزشک برای درمان ریزش مو ها با الگوی سکه ای تجویز شود. این محصول می تواند موجب تقویت مو ها شده و به طور کلی، برای موهای کرکی و ضعیف توصیه شده است.

تقویت موها با استفاده از ماینوکسیدیل

همانطور که گفتیم، امروزه اگر نام ماینوکسیدیل به گوش شما خورده باشد، از آن به عنوان یک تقویت کننده مو یاد شده است که می تواند برای موهای کرکی و موهایی که ریشه خوبی ندارند، استفاده شود. یکی از مواردی که می توان برای این محصول بیان کرد، آن است که مصرف دائمی آن می تواند از ریزش مو جلوگیری کند ولی این درمان به صورت قطعی و 100 درصدی انجام نمی شود. پس از استعمال این ماده می توانیم رویش موهای جدیدی را مشاهده کنیم که اولین موها می تواند در بعضی افراد به صورت نرم و نازک رشد کرده و در بقیه افراد، مانند سایر موها با ضخامت و رنگ مورد نظر رشد می کند. در واقع این ماده می تواند مدت زمان رشد مو به صورت فعال را بیشتر نموده و در این حالت مو های نازک، بزرگتر می شود. 

روش تزریق ماینوکسیدیل

این دارو که در ابتدا به عنوان یک داروی ضد فشار خون استفاده میشده است، اکنون به صورت تزریقی برای تحریک و رشد موها نیز استفاده می گردد. عوارض و روش تزریق ماینوکسیدیل بدین گونه است که محلول مورد نظر در یک آمپول به صورتی در لایه میانی یا مزودرم پوست در ناحیه های معین که بیان کردیم، تزریق می شود تا موجب افزایش 3 اچ تیمیدین و 35 اس سیستئین در فولیکول های مو می شود. در مورد نحوه تزریق ماینوکسیدیل، بجز این روش، می توان از این ماده به صورت موضعی نیز استفاده نمود که باید گفت این دارو مدل های مختلف 2 و 5 درصدی است و از آن در نوع اول معمولا برای مناطق مختلفی از قسمت های بدن از جمله ریش ها، سیبیل در مردان و همچنین زنان و از نوع دوم آن برای موهای سر مردان استفاده می شود.

ماینوکسیدیل،عوارض؛ مزایا، میزان تاثیر و نحوه مصرف ماینوکسیدیل، عوارض؛ مزایا، میزان تاثیر و نحوه مصرف  

عوارض تزریق ماینوکسیدیل

اگر بخواهیم در مورد عوارض و روش تزریق ماینوکسیدیل صحبت کنیم، باید گفت رایج ترین عارضه و مشکلی که با مصرف یا استعمال این ماده ایجاد می شود، احساس خارش و التهابات پوستی است. رشد مو می تواند در ناحیه صورت نیز ایجاد شود. از دیگر عوارض و روش تزریق ماینوکسیدیل می توان گفت:

  • افزایش بازگشت کراتین

  • التهابات پوستی

  • اختلالاتی در سیستم گوارشی

  • احساس درد در ناحیه سینه

  • لایه لایه شدن پوست ها

  • افزایش سریع وزن

  • گیجی و یا سردرگمی

  • ناتوانی و ضعف محدود یا کامل

  • بیحسی یا سوزش در قسمت هایی از جمله دست ها، صورت و پاها

  • ورم در قسمت هایی مانند دست، پا و صورت

  • کاهش میل جنسی

  • فشار خون بسیار پایین

  • افزایش در برگشت اوره خون و نیتروژن

  • حبس شدن آب و سدیم

نکات و ملاحظات 

قبل از استفاده از این نکات، لازم است به نکات زیر در رابطه با عوارض و روش تزریق ماینوکسیدیل توجه کنید:

  1. لازم است از این ماده به مقدار کم استفاده نموده تا تست کنید آیا به آن حساس هستید یا خیر؟ اگر حساس بودید، با پزشک خود در میان بگذارید.

  2. لازم است اگر قصد استعمال این ماده را دارید، در صورت مصرف داروهای ضد فشار خون یا گوانتیدین ها و... به متخصص پوست خود اطلاع دهید.

  3. لازم است اگر میخواهید باردار شوید، با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید.

  4. در صورتی که سابقه ای در برخی بیماری ها به خصوص بیماری های قلبی، کبدی و کلیوی و اسکالپ دارید، این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

  5. از این ماده در ناحیه های دیگر استفاده نکنید.

  6. افراد شامل گروه های زنان باردار، افراد با مشکلات پوستی، افرادی که سن آنها بالا 65 سال و زیر 18 سال است جزو گروه های منع مصرف بوده و لازم است از مصرف این ماده خودداری کنند و یا با پزشک زیبایی صحبت نمایند.

جمع بندی در مورد عوارض و روش تزریق ماینوکسیدیل

در یک جمع بندی کلی راجع به موضوع ما یعنی عوارض و روش تزریق ماینوکسیدیل، می توان گفت ماینوکسیدیل یکی از مواد دارویی می باشد که در ابتدا برای گشاد کردن رگ ها برای جلوگیری از فشار خون بالا به کار می رفت اما با مشاهده نتایج آن در تحریک مو، امروزه از آن استفاده می شود. عوارض و روش تزریق ماینوکسیدیل می تواند به صورت تزریق در لایه میانی پوست و یا مصرف به صورت موضعی باشد و عوارض این ماده مواردی شامل سردرد، اختلال در سیستم گوارشی، افزایش وزن و مواردی از این قبیل است. همچنین بیان کردیم که سه گروه زنان باردار، افراد با سنین بالا و پایین و افراد با بیماری های پوستی برای استفاده از این روش باید با پزشک خود مشورت کنند.

ماینوکسیدیل مزایا عوارض و نحوه استفادهماینوکسیدیل مزایا عوارض و نحوه استفاده 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX