کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

احتمال شل شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک چقدر است

29 بهمن ، 1399
گروه تحقیقاتی جراحی زیبایی
0 کامنت

آیا بعد از عمل لیپوماتیک پوست شل می شود؟

در این مطلب قصد داریم تا در مورد یکی از عوارض احتمالی جراحی پیکرتراشی با لیپوماتیک، یعنی افتادگی و شل شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک، صبحت کرده و درمان هایی را برای آن ذکر کنیم. جراحی زیبایی لیپوماتیک از جمله درمان های رایجی است که جهت فرم دهی بدن و رفع چربی های موضعی بکار گرفته می شود و روشی بی خطر، ایمن و با دقت بالا در زمینه کاهش حجم چربی های سراسر بدن می باشد. 

شل شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک

با توجه به اینکه جراحی لیپوماتیک تنها در جهت رفع چربی های اضافی پوست کارایی دارد و تاثیری بر بافت های پوست نخواهد داشت، این امکان وجود دارد که پوست ناحیه هدف پیکر تراشی دچار عارضه ی افتادگی و شل شدن گردد. این امر می تواند منجر به ناراحتی افراد و نگرانی آنها از بابت موفقیت آمیز بودن عمل زیبایی شود. البته باید در نظر داشته باشید که مشکل شل شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک به ندرت رخ داده و بسیاری از بیماران پس از اتمام عمل و بهبودی ، از نتیجه عمل خود به طور کامل رضایت دارند.

احتمال شل شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیکاحتمال شل شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک

پربازدیدترین مطالب تکمیلی مرکز جراحی زیبایی را در این بخش دنبال نمایید

اقدامات پس از عمل جراحی رینوپلاستی

با چه روش هایی جای بخیه روی پلک را بهبود ببخشیم؟

باید ها و نباید هایی که پس از جراحی سینه باید مورد توجه قرار گیرند!

عوامل تاثیرگذار بر افتادگی و شل شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک

کیفیت پوست شما از فاکتور هایی است که می تواند بر نتیجه جراحی لیپوماتیک تاثیر گذار باشد. میزان انقباض پوست پس از عمل از جمله مواردی است که نمی توان حدس زد و در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. یکی از خصوصیات مثبت پوست ، روند بهبود طبیعی و کشش آن است که به کمک آن پوست شما بعد از لیپوماتیک به طور طبیعی منقبض و سفت خواهد شد.

در بسیاری از موارد بعد از انجام عمل زیبایی شکم یا لیپوماتیک، پوست جمع شده و سفت تر می شود. اما برخی فاکتور ها هستند که سبب می گردند تا احتمال افتادگی و شل شدن پوست بیمار بعد از عمل افزایش یابد. این فاکتور ها عبارتند از:

  • نوع پوست: افرادی که پوست شلی دارند معمولا بعد از جراحی دچار افتادگی و شلی پوست می شوند که در این موارد لازم است به نکاتی توجه شده و اقداماتی را انجام داد که در ادامه به آن می پردازیم، اما کسانی که پوستشان از انعطاف پذیری مطلوبی برخوردار است، معمولا بعد از جراحی پوست سفتی داشته و دچار چنین مشکلی نخواهند شد.

  • سن: لیپوماتیک در جوانی نتایج بهتری دارد، دلیل آن هم واضح است؛ افراد جوانتر پوست سفت تری دارند ولی در میانسالی و پیری پوست شل تر است و قدرت لیفت کمتری دارد، همین عامل سبب می شود تا پس از جراحی، بدن فرم نامناسبی به خود نگیرد.

  • وزن: اگر شما هم جزو کسانی هستید که اضافه وزن زیادی دارند، امکان شل شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک، برایتان وجود خواهد داشت . از این رو به شما توصیه می کنیم قبل از اقدام به جراحی ، با داشتن رژیم غذایی سالم و فعالیت های ورزشی وزن خود را کاهش دهید. این کار باعث بهبود نتایج جراحی می شود .

  • تعداد فرزند آوری برای بانوان: که هر چه تعداد بارداری بیشتر باشد، میزان افتادگی پوست برایشان بیشتر خواهد بود.

  • جنسیت فرد متقاضی و ژنتیک: همچنین کسانی که به صورت ژنتیکی دارای پوست هایی شل و مستعد ترک هستند، باید بدانند که افتادگی پوست در آنها بیشتر اتفاق می افتد، البته در کنار این فاکتور باید به چاقی و میزان چربی های بدن نیز به عنوان یک عامل تاثیرگذار دیگر توجه نمود ، زیرا هر چقدر میزان چاقی شکم بیشتر باشد پوست دچار آسیب بیشتری شده و بعد از عمل و تخلیه چربی ، دچار افتادگی خواهد شد. به همین منظور است که بیمار باید در رابطه با وزن و میزان چربی خود و تاثیرگذاری آن بر نتیجه ی جراحی، اطلاع قبلی داشته باشد.​

  • ناحیه مورد عمل: به طور معمول در جراحی لیپوماتیک، صورت ، بازو و ران ها نواحی مناسب تری برای عمل می باشند و کمتر دچار عوارضی از قبیل افتادگی می شوند.

  • مبتلایان به سلولیت یا زخم کلوئیدی: زنان و مردانی که دارای بیماری سلولیت هستند نیز از جمله کسانی اند که در معرض ابتلا به شل شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک می باشد، چرا که به دلیل استفاده از روش های درمانی جهت بهبودی، بافت های همبند ممکن است حاوی سلولهای چربی باشد.

دیگر عوارض حاصل از عمل لیپوماتیک

علاوه بر امکان شل شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک، عوارض دیگری هم هستند که ممکن است گریبانگیر افراد بعد از عمل لیپوماتیک شود. از جمله مهمترین این عوارض می توان به خونریزی ، درد و تورم و التهاب پوست، کبودی و ضعیف شدن پوست، عفونت بر اثر عدم رعایت نکات بهداشتی، حساسیت بیمار به ماده بیهوشی تزریق شده قبل از شروع عمل و آمبولی شدن چربی ( گیر افتادن تکه های چربی شل شده در رگ ها )، اشاره نمود.

افزون بر این موارد، در صورتی که پزشک متخصص از مهارت و تجربه کافی برخوردار نباشد، این احتمال وجود دارد که با درست انجام ندادن عمل زیبایی پیکرتراشی و برداشتن سلول های چربی زائد به مقدار کافی ، عمل زیبایی نتیجه عکس دهد و باعث نا متوازنی اندام بیمار شود.

عوارض حاصل از انجام عمل لیپوماتیکعوارض حاصل از انجام عمل لیپوماتیک

قبل از عمل زیبایی لیپوماتیک، چه مراقبت هایی باید انجام گیرد؟

برخی از آمادگی ها و مراقبت هایی که لازم است پیش از جراحی لیپوماتیک صورت گیرد، به شرح زیر می باشد:

  • تا دو هفته پیش از انجام عمل، از مصرف الکل و دخانیات خودداری نمایید.

  • به مدت 10 روز از مصرف دارو های رقیق کننده خون همچون آسپرین ، ویتامین E یا دارو های ضد التهابی بپرهیزید.

  • بررسی سابقه بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت کنترل نشده و بیماری های قلبی عروقی (مثل سکته مغزی یا قلبی) توسط بیمار ضروری بوده و در صورت وجود جراح متخصص را در جریان بگذارید.

  • اگر داروی خاصی استفاده می کنید باید پزشک خود را در جریان بگذارید.

  • لازم است تا در صورت داشتن تغییرات وزنی به پزشک متخصص خود اطلاع داده و زمانی که وزن تان تثبیت شده باشد، برای لیپوماتیک اقدام کنید.

مراقبت های بعد از عمل زیبایی لیپوماتیک

مراقبت هایی که در دوران نقاهت این عمل زیبایی انجام می شوند، تاثیر بسزایی در تضمین کیفیت به دست آمده و عدم بروز حساسیت ها و آسیب های دیگر خواهند داشت. از جمله مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک میتوان به هریک از موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود کمی ورم بعد از عمل لیپوماتیک طبیعی است ، جهت کاهش ورم بعد از لیپوماتیک می توان از گن های طبی و استاندارد به مدت سه هفته استفاده کرد.

  • از انجام فعالیت های شدید ورزشی بپرهیزید.

  • رژیم بعد از لیپوماتیک هم تاثیر به سزایی در تسریع روند بهبودی و کاهش ورم های شما دارد. لذا در این مورد بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

  • در صورتی که تنها عمل زیبایی لیپوماتیک را انجام داده اید ، می توانید بعد از عمل، فعالیت های معمول روزانه را داشته باشید، اما اگر در کنار این عمل زیبایی، جراحی زیبایی دیگری هم انجام داده اید، بهتر است مدت زمانی را در بیمارستان بگذرانید.

  • در صورتی که با هر یک از عوارض ذکر شده در بخش های قبل به مدت طولانی و بیشتر از چند روز مواجه شدید، لازم است سریعا موضوع را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید.

درمان هایی برای افتادگی و شل شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک

پیش از انجام فرایند لیپوماتیک، معایناتی صورت می گیرد تا ضمن بررسی خاصیت ارتجاعی پوست بیمار، احتمال بروز افتادگی و شل شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک نیز مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که بعد از عمل زیبایی لیپوماتیک فرد دچار این مشکل شود، لازم است تا به توصیه ها و مراقبت های تجویز شده ای که پزشک از قبل برای وی تشریح نموده، عمل کند. تغییرات صورت گرفته در رژیم غذایی فرد، در کنار دیگر روش های درمانی کمک می کند تا خاصیت ارتجاعی پوست تقویت شده و بیمار دیگر نگران ماندگاری افتادگی پوست خود نباشد. در این رابطه، نوشیدن آب از جمله بهترین اقداماتی است که به منظور محکم تر شدن و سفت شدن پوست بعد از لیپوماتیک، می توانید انجام دهید.

نوشیدن آب علاوه بر اینکه سبب افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می شود، بر سلامتی و ظاهر کلی پوست نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. انجام تمرینات قدرتی نیز برای تقویت بخش هایی از بدن که تحت پیکر تراشی قرار گرفته اند، می تواند بسیار موثر باشد. این تمرینات در کنار تقویت خاصیت ارتجاعی پوست، سبب تغییر در روحیات و خلق و خوی شما شده و باعث می شود تا شادابی و نشاط بیشتری را تجربه کنید. انجام ماساژ های استاندارد و استفاده از کرم های سفت کننده پوست، از دیگر اقداماتی است که می تواند بعد از عمل لیپوماتیک صورت گیرد تا حالت افتادگی پوست در مدت زمان کوتاهی رفع شود.

مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیکمراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خدمات مرتبط
  • جراحی شکم
    جراحی شکم
    به فکر جراحی شکم شل و افتاده نباشید. دکتر
    ادامه مطلب
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX