کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم چیست؟

09 اسفند ، 1399
گروه تحقیقاتی جراحی زیبایی
0 کامنت

ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم

در این بخش ما توضیح خواهیم داد که دقیقا منظور از انجام عمل ابدومینوپلاستی چیست؟ این عمل جراحی پلاستیک برای زیبایی اندام های ظاهری فرد از چه مزایا و معایبی برخوردار می باشد. در همین ابتدا باید بدانید که اهداف اصلی جراحی ابدومینوپلاستی کاملا با جراحی لاغری تفاوت داشته و این شیوه تنها برای افرادی بکار می رود که در عین سلامتی کاملا به تناسب اندام خود اهمیت می دهند و رژیم و برنامه غذایی هیچ افاقه ای روی آن ها نداشته است.  

هرآنچه باید از عمل ابدومینوپلاستی بدانید 

منظور از عمل ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی یا تامی تاک را میتوان در دسته جراحی های زیبایی جای داد که در این شیوه، پزشک با حذف چربی و پوست های اضافی شکم تلاش می کند تا ظاهر میان تنه را باریک و عضلات آن قسمت سفت و کشیده تر به نظر برسد.  بنابراین اگر بخواهیم به صورت دقیق تر برای شما بیان کنیم که منظورمان از عمل ابدومینوپلاستی چیست؟ باید بگوییم که این شیوه جراحی در زمانی که افراد از شرایط ثبات وزن برخوردار بوده و بنا بر دلایل مختلف نظیر بارداری و... نتوانستند که با کمک ورزش و رژیم غذایی مناسب چربی های اضافه و شل شدگی پوست خود را برطرف نمایند؛ توصیه می شود. 

هدف از انجام عمل ابدومینوپلاستی

به طور کلی در پاسخ به این سوال که هدف از انجام عمل ابدومینوپلاستی چیست؟ باید گفت که این شیوه جراحی پلاستیک نه در جهت درمان بیماری های مرتبط با چاقی مفرط افراد و کاهش وزن شدید آنها، بلکه هدف اصلی آن بهبود ظاهر وضعیت اندام های فرد بوده و جامعه هدف آن با جراحی های مربوط به لاغری کاملا متفاوت است. 

نحوه انجام عمل ابدومینوپلاستی

خیلی از مراجعه کنندگان، زمانی که به نزد یک متخصص زیبایی پوست برای عمل ابدومینوپلاستی مراجعه می کنند اول سوالی که از او می پرسند این است که نحوه انجام عمل ابدومینوپلاستی چیست؟ و چگونه این جراحی باعث بهبود وضعیت ظاهر آنها خواهد شد. در پاسخ به این سوال بهتر است که بدانید عمل ابدومینوپلاستی بر حسب شرایط و وضعیت فرد بیمار به دو شیوه مختلف مینی و کامل انجام می گیرد. در عمل ابدومینوپلاستی جزئی یا مینی تامی تاک، بعد از بیهوشی کامل بیمار، پزشک در ابتدا دو برش کوچک را در بخش های مشخص بر روی ناحیه زیر شکم فرد بیمار ایجاد کرده و بعد از انجام این کار و جدا کردن پوست از عضله شکم، کلیه چربی های مازاد و پوست های اضافی را در آن قسمت خارج کرده و با کشیدن عضلات و پوست شکم از دو طرف، شروع به بخیه زدن آن ها به یکدیگر می کند. این کار باعث کوچکتر شدن ظاهر جدید میان تنه و سفت شدن عضلات درون شکم فرد بیمار خواهد شد. این شیوه جراحی نسبت به عمل ابدومینوپلاستی کامل؛ کم تهاجم و ایمن تر بوده و دوره ریکاوری و بهبودی کامل آن نیز کوتاه تر می باشد.

مراحل درمان عمل ابدومینوپلاستی

بعد از انجام جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی که حدود 2 الی 5 ساعت زمان می برد، لوله ای را به صورت موقت زیر پوست شکم فرد بیمار تعبیه کرده تا بتوان از این طریق مایعات اضافی را از ناحیه ای که تحت جراحی قرار گرفته؛ خارج نمود. در مراحل درمان عمل ابدومینوپلاستی آورده شده که بیمار باید در طول دوره ریکاوری خود که بین 2 هفته تا 2 ماه زمان خواهد برد از گن یا لباس فشرده سازی استفاده نماید. همچنین با توجه به این که شیوه جراحی کاملا برگشت پذیر بوده و احتمال چاقی افراد مجدد وجود دارد باید از انجام ورزش های مناسب و یک رژیم غذایی ایده آل و مناسب زیر نظر پزشک غافل نشد. معمولا به منظور بررسی وضعیت فرد بیمار و اطمینان از سلامت بخیه های وی، او را به مدت 2 هفته در بیمارستان بعد از جراحی بستری می کنند و در طول این دو هفته یا بیشتر (بنابر وضعیت فرد و تشخیص پزشک)، انجام هر گونه فعالیت های شدید ورزشی و یا بلند کردن چیزهای سنگین برای شخص بیمار ممنوع است. 

جراحی شکم یا ابدومینوپلاستیجراحی شکم یا ابدومینوپلاستی 

مزایا و معایب عمل ابدومینوپلاستی چیست؟

اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی به این موضوع اشاره کنیم که مزایا و معایب عمل ابدومینوپلاستی چیست؟ و چه افرادی مناسب انجام این عمل هستند؛ میتوان به صورت جداگانه آنها را به شرح موارد ذیل مورد بررسی قرار داد:

مزایای عمل ابدومینوپلاستی 

همانطور که اشاره شد؛ عمل ابدومینوپلاستی با هدف بهبود وضعیت ظاهری فرد و باریک کردن شکم او بکار گرفته می شود؛ در واقع هدف اصلی این شیوه جراحی لاغری نه درمان بیماری خاص و نه کاهش وزن شدید افراد است. از همین رو در پاسخ به سوال مزایا عمل ابدومینوپلاستی چیست؟ میتوان گفت که این شیوه جراحی پلاستیک برای موارد زیر بکار گرفته می شود: 

  • لیفت و کشیدن پوست های شل شده شکم ناشی از عوارض بعد بارداری یا کاهش وزن شدید
  • برطرف کردن چین های شکمی یا چین و چروک روی پوست شکم
  • برطرف کردن حالت ناخوشایند آویزان شکم یا به اصطلاح مافین تاپ
  • رفع حالت دو حبابی یا دو تکه شدن شکم
  • اصلاح حالت اخم و خمیده ناف ناشی از وجود پوست اضافی و شل شدن آن یا تجمع چربی
  • و ... 

عوارض عمل ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی مانند بسیاری از روش های جراحی پلاستیک که برای اهداف زیبایی بکار گرفته می شوند از عوارض موقتی و یا معایب مختلفی برخوردار می باشند که در این بخش ما به عنوان نمونه به چند مورد از این معایب و عوارض اشاره ای کوتاه و مختصر کرده ایم: 

  • حالت برگشت پذیر آن در صورت عدم رعایت نکات و توصیه های پزشک
  • انجام این عمل تنها در صورت کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل با پوست اضافی شکم
  • خطرات معمول ناشی از بیهوشی مانند خیلی از جراحی ها و یا بی حسی در پوست ناحیه شکم
  • عدم تقارن
  • آثار زخم های ناشی از برش و بخیه بر روی پوست
  • پیدا شدن مجدد زخم
  • و ...

نکات بسیار مهم قبل و بعد از عمل ابدومينوپلاستینکات بسیار مهم قبل و بعد از عمل ابدومينوپلاستی 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خدمات مرتبط
  • جراحی شکم
    جراحی شکم
    به فکر جراحی شکم شل و افتاده نباشید. دکتر
    ادامه مطلب
  • جراحی زیبایی
    جراحی زیبایی
    جراحی زیبایی پلک در کلینیک توسط بهترین جر
    ادامه مطلب
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX