کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

انواع بیهوشی عمومی و جراحی های مناسب برای بیهوش عمومی کدامند

11 اردیبهشت ، 1400
گروه تحقیقاتی جراحی زیبایی
0 کامنت

انواع بیهوشی عمومی + جراحی های مناسب برای بیهوش عمومی کدامند و در چه مواردی از انواع بیهوشی ها استفاده می کنند؟

امروزه جراحی های بسیاری به منظور زیبایی و یا درمانی صورت می گیرد که هر کدام نیاز به بیهوشی و بی حسی موضعی بدن دارند. اما شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که بیهوشی عمومی چیست؟ و انواع بیهوشی عمومی + جراحی های مناسب برای بیهوش عمومی کدامند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با مفهوم بیهوشی عمومی آشنا شوید سپس انواع آن را بشناسید و بدانید که هرکدام برای چه نوع جراحی به کار می روند. برای پاسخ به سوالات شما یعنی، انواع بیهوشی عمومی + جراحی های مناسب برای بیهوش عمومی کدامند؟ با ما همراه باشید.

بیهوشی عمومی چیست؟

انواع بیهوشی عمومی
انواع مختلف بیهوشی عمومی

اگر بخواهیم بطور کلی بیهوشی را توضیح دهیم باید بگوییم که بیهوشی شامل دو نوع عمومی و منطقه ای می شود. در بیهوشی عمومی داروی بیهوشی بر مغز انسان تاثیر می گذارد و بیمار برای مدت تعیین شده هوشیاری خود را به صورت کامل از دست می دهد و دیگر درد و عمل جراحی را حس نمی کند. در بیهوشی منطقه ای قسمتی از بدن را که قصد دارند جراحی را در آنجا انجام دهند بی حس می کنند تا بیمار درد جراحی را احساس نکند. بطور مثال برای جراحی سزارین در اکثر مواقع مادر را از ناحیه نخاع بی حس می کنند و عمل سزارین را انجام می دهند. اما انواع بیهوشی عمومی + جراحی های مناسب برای بیهوش عمومی کدامند؟ بیهوشی عمومی معمولا به یک روش بیمار را بیهوش و کنترل می کنند.

مطالب بیشتری را بخوانید
دلیل کبودی چشم بعد از جراحی بینی و راه های درمان آن
پیکر تراشی بدون جراحی چیست
آشنایی با 7 نوع جراحی سینه

انواع بیهوشی عمومی + جراحی های مناسب برای بیهوش عمومی کدامند؟

انواع بیهوشی عمومی + جراحی های مناسب برای بیهوش عمومی کدامند؟ در بیهوشی عمومی بیمار هوشیاری خود را به صورت کامل از دست می دهد و عضلات بیمار به صورت موقت فلج می شوند تا جراحی به راحتی انجام گیرد. برای بیهوشی عمومی از دو روش تنفسی و تزریقی استفاده می کنند. در روش تنفسی برخی از داروها به صورت گاز و بخار های بی حسی از طریق تنفس با ماسک به مریض زده می شوند تا بیمار بیهوش شود. یک روش دیگر که برای انجام بیهوشی از آن استفاده می کنند تزریق داروهای بی حسی از طریق رگ به بیمار است و بیمار به صورت موقت بیهوش می شود . هنگامی که بیمار به صورت کامل بیهوش می شود عضلات آن فلج می شوند به همین دلیل بدن آن نیاز به اکسیژن و دستگاه تهویه هوا دارد. پزشک موظف است در حین انجام عمل علائم حیاتی بیمار را به صورت مرتب چک کند تا مشکلی برای بیمار پیش نیاید. پس از انجام جراحی برای به هوش آمدن بیمار و ریکاوری بدن وی، از داورهای معکوس کننده اثر بیهوشی استفاده می کنند.

جراحی های مناسب برای بیهوشی عمومی
جراحی های مناسب برای بیهوشی عمومی

انواع بیهوشی عمومی + جراحی های مناسب برای بیهوش عمومی کدامند و در چه مواردی از آنها استفاده می شود؟

در ابتدای متن انواع بیهوشی و طریقه انجام آنها را به شما گفتیم اما اکنون می خواهیم  علاوه بر انواع بیهوشی ، کاربردهای آنها را در جراحی های مختلف بدانیم.

انواع بیهوشی عمومی + جراحی های مناسب برای بیهوش عمومی کدامند؟

  • بیهوشی منطقه ای: در این نوع بیهوشی قسمتی از بدن را که می خواهند جراحی کنند بی حس می کنند تا بیمار درد جراحی را احساس نکند. عوارض ناشی از این بیهوشی بسیار کمتر از بیهوشی عمومی است. بیهوشی منطقه ای برای جراحی هایی که زمان کوتاهی دارند و به سختی سایر جراحی ها نیستند انجام می گیرد.

  • بیهوشی عمومی: در این نوع بیهوشی بیمار هیچ گونه هوشیاری ندارد و به صورت کامل بیهوش می شود. از بیهوشی عمومی برای بیماری های سخت و طاقت فرسا بیشتر استفاده می شود. همچنین از این بیهوشی برای جراحی کودکان نیز استفاده می شود. از بیهوشی عمومی برای جراحی هایی مانند جراحی های قلبی ، جراحی زانو، پیوند کلیه و... استفاده می کنند.

اثر بیهوشی عمومی بر فعالیت های بدن

تاثیر بیهوشی عمومی بر فعالیت های بدن
تاثیر بیهوشی عمومی بر فعالیت های بدن

داروهایی که برای بیهوشی عمومی به بدن بیمار تزریق می شوند بر فعالیت مغز تاثیر می گذارند و باعث فلج عضلانی بیمار می شوند ولی اندام های حیاتی بدن مانند قلب، کلیه، کبد و... به فعالیت های خو ادامه می دهند. ولی به دلیل فلج شدن عضلات، بدن به اکسیژن نیاز دارد و این اکسیژن معمولا به صورت مکانیکی و با استفاده از دستگاه تهویه هوا صورت می گیرد. برای حفظ بیهوشی در اتاق عمل، بیهوشی عمومی از طریق گاز های تنفسی و یا تزریق سیاهرگی به صورت مداوم انجام می شود. این کار توسط متخصص بیهوشی  و کارشناس هوشبری انجام می شود.

کنترل بیمار در زمان بیهوشی چگونه است؟

کنترل بیمار در زمان بیهوشی
کنترل بیمار در زمان بیهوشی

پیش از اینکه بیمار را بیهوش کنند علائم حیاتی فرد را چک می کنن و پس از انجام بیهوشی اقدامات زیر را انجام می دهند: 

  • بازوبندی به نام بازوبند فشار بر روی بازوی بیمار می بندند تا در طول انجام جراحی فشار خون بیمار چک شود.

  • برای مشاهده نوار قلب بیمار چسب هایی که سیم هایی به آنها متصل است را به قفسه سینه بیمار می چسبانند. این سیم ها به دستگاه مانیتور متصل هستند و با این دستگاه نوار قلب بیمار توسط پزشک چک می شود.

  • یک دستگاه برای سنجش اکسیژن خون بیمار وجود دارد که با اتصال یک گیره به نوک بینی یا انگشتان بیمار که حسگر مادون قرمز دارد اکسیژن خون بیمار را کنترل می کنند.

  • در حین انجام عمل جراحی بیمار به تزریقات متعددی نیاز دارد که از طریق آنژیوکت انجام می شود.

عوارض بیهوشی عمومی

عوارض بیهوشی عمومی
عوارض بیهوشی عمومی

امیدواریم تا اینجای متن به سوالات شما یعنی، انواع بیهوشی عمومی + جراحی های مناسب برای بیهوش عمومی کدامند؟ پاسخ داده باشیم. اما عوارض بیهوشی عمومی چیست؟ عوارض بیهوشی عمومی بسته به دارویی که برای بیهوشی استفاده می کنند متفاوت است اما عوارض احتمالی آن سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و... است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX