ترمیم و عمل شکاف لب در نوزادان

10 آبان ، 1400
گروه تحقیقاتی جراحی زیبایی

عمل شکاف لب در نوزادان تحت نظر جراح پلاستیک انجام شده و از طریق آن دو شکاف جدا شده را به هم متصل می کند. این عمل در سه ماهگی کودک و تحت بیهوشی انجام شده و ظاهر طبیعی نوزاد را باز می گرداند. وجود شکاف در لب و یا کام می تواند موجب مشکلاتی از قبیل مشکل در تنفس، عفونت های مکرر گوش، مشکل در تغذیه، امکان از دست دادن شنوایی و همچنین مشکلات چشمی و گفتاری شود.

شکاف لب کودکان

تقریبا از بین 700 کودک در جهان یک نوزاد با شکاف متولد می شود. این عارضه که هنگام بارداری و در داخل شکم مادر رخ می دهد یک نوع ناهنجاری است که در اوایل بارداری صورت می گیرد. در ابتدای بارداری قسمت های مختلف صورت نوزاد به ص��رت جداگانه رشد می کنند و سپس به هم پیوند می خورد اگر در زمان پیوند این عمل به درستی صورت نگیرد، باعث می شود نوزاد با شکاف متولد شود. امروزه با پیشرفت دنیای پزشکی اینگونه ناهنجاری ها بسیار راحت و با عمل ترمیم می یابد. انواع شکاف دهانی شامل شکاف لب فوقانی و شکاف کام می باشد که میزان عمق و گستردگی این شکاف در نوزادان مبتلا، متفاوت می باشد. شکاف لب فوقانی می تواند یک طرفه و یا دوطرفه بوده و گاهی تا بینی ادامه دارد. عمل شکاف لب در نوزادان توسط پزشک متخصص پلاستیک انجام شده و معمولا در سنین 6 الی 9 ماهگی این عمل صورت می گیرد.

شکاف لب کودکان

علت شکاف کام و لب

شکاف نوعی ناهنجاری است که برخی کودکان با آن متولد می شوند. دلیل اصلی ایجاد شکاف معلوم نیست و پژوهش هایی بر روی علت ایجاد شکاف لب و کام در حال انجام است با این حال عده ای علت شکاف را عوامل ژنتیکی و محیطی می دانند. ژنتیک مهمترین چیزی است که نوزاد از پدر و مادر خود به ارث می برد. گاهی اوقات ترکیب عوامل ژنتیکی و محیطی موجب اختلال و به وجود آمدن انواع مختلف شکاف می شود.

مطالب پر بازدید را از دست ندهید!

عوامل بیرونی می تواند مصرف یک نوع داروی خاص و یا مواردی از این قبیل باشد. هرچند احتمال به دنیا آمدن بچه به این نو ناهنجاری بسیار کم و نادر می باشد با این حال تولد نوزاد به وجود شکاف در ب و یا کام می تواند ناراحت کننده باشد اما جای نگرانی ندارد زیرا این نوع از ناهنجاری قابل جراحی و ترمیم می باشد. زمان درمان و جراحی شکاف لب از بدو تولد آغاز شده و نوزاد تحت نظر پزشک و مراقبت های اولیه قرار گرفته و با حداقل جای زخم، نوزاد ظاهر طبیعی خود را به دست می آورد.

دلایل شکاف کام و لب

عمل شکاف لب فرزند در چه سنی باید انجام شود

عمل شکاف لب در نوزادان در زمان 9 الی 18 ماهگی نوزاد انجام شده و با توجه به میزان و عمق شکاف در چندین مرحله عمل جراحی صورت گرفته و ترمیم می شود. عمل شکاف لب در نوزادان تحت بیهوشی و توسط جراح متخصص پلاستیک انجام شده و هرچند در طی عمل نوزاد بیهوش بوده و پس ار عمل نیز داروهای ضد درد برای نوزاد تجویز می شود ولی با این حال نوزاد پس از عمل درد و ناراحتی زیادی را تحمل کرده و ممکن است این امر در خوردن و آشامیدن کودک اثر بگذارد به همین دلیل بهتر است از وسیله های مناسب مانند کاتتر داخل وریدی برای راحتی هنگام غذا خوردن کودک استفاده کرده و همچنین سعی کنید تا بهبودی کامل شکاف محل را شستشو دهید.

شکاف کام و لب چگونه تشخیص داده می شود

شکاف لب و کام در نوزادن که به طور کلی شکاف دهانی شناخته می شود ظاهر نوزاد را بسیار متمایز کرده و موجب اختلال در شنوایی، گفتار و حتی غذا خوردن نوزاد می شود. اکثر شکاف های دهانی از طریق سونوگرافی قابل تشخیص می باشد اما گاهی این شکاف بعد از تولد نوزاد و هنگام معاینه های بدو تولد، تشخیص داده می شود. شکاف دهانی انواع مختلفی داشته و شامل شکاف لب، شکاف کام و شکاف لب و کام می باشد

تشخیص شکاف کام و لب

جراحی و عمل شکاف لب در نوزادان

شکاف لب و یا کام یکی از انواع نقایصی است که در دوران بارداری رخ داده و هر ساله از بین 800 نوزاد در سراسر دنیا 1 نوزاد به این نقص مادرزادی دچار می شوند. این نوع از ناهنجاری که علت اصلی آن مشخص نمی باشد، قابل پیشگیری نبوده ولی از طریق عمل شکاف لب در نوزادان می توان آن را ترمیم کرد. وجود این شکاف موجب اختلال در شیر خورد نوزاد شده همچنین مشکلات عفونت گوش و کاهش شنوایی و نیز مشکلات گفتاری و دندانی را نیز به همراه دارد. عمل شکاف لب در نوزادان با توجه به میزان کامل و یا ناقص بودن شکاف همچنین با توجه به عرض و باریک و یا گسترده بودن شکاف ممکن است به 1 و یا 2 عمل جراحی نیاز داشته باشد که این موضوع به نظر پزشک جراح بستگی دارد.

جراحی شکاف کام و لب در نوزادان

شرایط و هزینه عمل شکاف لب در نوزادان

شکاف لب و کام معمولا در 16 هفتگی بارداری از طریق سونوگرافی قابل تشخیص میباشد البته گاهی این شکاف به نحوی است که در ظاهر قابل رویت نبوده و از طریق سونوگرافی نیز قابل تشخیص نمی باشد و از طریق معاینه های اولیه بدو تولد متوجه آن می شوند. عمل شکاف لب در نوزادان معمولا توسط جراح پلاستیک انجام می شود که در آن دو نیمه جدا شده را به هم متصل می کند. این عمل در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام می شود. معمولا 10 الی 14 روز پس از عمل نیاز است دهان نوزاد را با اب بشویید تا تمیز بماند البته انجام دادن این موضوع به نظر پزشک نیز بستگی دارد. برای نوزاد تا حدود 10 روز نیاز است تا غذاهای مایع را از طریق قاشق با نوک نرم بدهید، پس از گذشت 10 روز کودکتان می تواند کودکتان می تواند غذاهای نرم دیگری را بخورد.

شرایط و هزینه عمل شکاف کام و لب نوزادان