کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

راهنمای ورزش و بدنسازی بعد از جراحی بینی

14 اسفند ، 1398
تیم تحقیقاتی کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک
0 کامنت

انجام ورزش و بدنسازی بعد از جراحی بینی

افرادی که تحت عمل جراحی زیبایی بینی قرار می گیرند نیاز به راهنمای ورزش و بدنسازی بعد از جراحی بینی دارند تا روند بهبودی بینی آنها سریع تر شود و همچنین از بروز خونریزی های شدید در بینی خود جلوگیری کنند. در همین راستا در این مطلب سعی کرده ایم به بررسی و ارائه راهنمایی های مربوط به ورزش و بدنسازی بعد از جراحی بینی بپردازیم.

ورزش و بدنسازی بعد از جراحی بینی

این روزها کمتری کسی را می توانید پیدا کنید که بینی خود را برای داشتن ظاهری زیباتر عمل نکرده باشد. این افراد معمولاً به دلایل مختلفی، مانند؛ اصلاح قوز و نوک بینی و یا کجی بینی اقدام به جراحی زیبایی بینی خود می نمایند. معمولاً پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که تا مدتی بعد از عمل جراحی بینی از انجام ورزش های سنگین و بدنسازی خودداری کنند. اما علی رغم توصیه های اکید پزشکان در این مورد باز هم بعضی از بیماران نمی دانند که بعد از عمل جراحی بینی خود باید چه کارهایی را انجام دهند و از انجام چه کارهای خودداری کنند. به همین دلیل در اینجا می خواهیم شما را با برخی از نکات بسیار مهمی که در رابطه با ورزش و بدن سازی بعد از جراحی بینی باید بدانید، آشنا کنیم.

بعد از جراحی بینی چگونه ورزش کنیم

دلیل اجتناب از انجام ورزش و بدنسازی سنگین بعد از جراحی بینی

  • معمولاً بیماران بعد از عمل جراحی بینی دچار خونریزی های خیلی جدی نمی شوند و خونریزی های جزئی بعد از چند روز متوقف خواهند شد.
  • ورم بینی نیز مانند خونریزی های جزئی بعد از چند روز کاهش پیدا می کند و بیماران برای از بین رفتن هرچه سریعتر این ورم ها می توانند کارهایی مانند پیاده روی آرام را انجام دهند تا مایع میان بافتی حرکت کرده و باعث از بین رفتن هر چه سریعتر ورم بینی شود. اما بیماران باید دقت کنند که میزان این حرکات شدت پیدا نکند، چراکه ورزش و بدنسازی بعد از جراحی بینی در صورتی که خیلی سنگین و نیاز به انرژی زیادی داشته باشد، ممکن است که مایعات بیشتری را به سمت صورت و یا بینی منتقل کند و میزان تورم شدیدتر شود.

  • معمولاً عمل جراحی بینی باعث حساس تر شدن رگ های خونی شده و هر عاملی که میزان ضربان قلب را افزایش دهد، احتمال خونریزی بینی نیز افزایش پیدا می کند. از این رو یکی از ورزش های مناسب بعد از جراحی بینی، پیاده روی آرام و آهسته می باشد.

بهترین زمان برای شروع دوباره ورزش و بدنسازی بعد از جراحی بینی

همانطور که گفته شد ورزش و بدنسازی بعد از جراحی بینی ممنوع بوده و همه پزشکان تاکید می کنند که بیماران 3 تا 7 روز بعد از عمل جراحی از انجام هرگونه فعالیت سنگین که باعث اختلال در تنفس می شود، به طور جدی خودداری کنند و در طی این مدت تنها به پیاده روی بپردازند که این امر باعث تسریع در کاهش کبودی و تورم های صورت می شود.

بعد از اینکه آتل از روی بینی برداشته شد، بیماران می توانند بیست و چهار ساعت بعد از آن به باشگاه برگردند و فعالیت هایی نظیر استفاده از دستگاه تردمیل، دستگاه استپ و پارویی را از سر بگیرند.

زمان مناسب شروع ورز بعد از جراحی بینی

ورزش های ممنوعه بعد از عمل جراحی بینی

در اینجا می خواهیم شما را با  انواع ورزش و بدنسازی بعد از عمل جراحی بینی آشنا کنیم که پزشکان انجام آنها را به طور جدی ممنوع اعلام کرده اند.

یک نمونه از ورزش هایی که انجام آن بعد از عمل جراحی بینی باعث تاثیر منفی در نتیجه عمل می شود، ورزش ایروبیک می باشد، چرا که این ورزش باعث شدت در فعالیت تنفسی می شود. علاوه بر این دویدن آرام نیز مانند ایروبیک تاثیر منفی بر عمل جراحی بینی خواهد گذاشت، از این رو بیماران باید دقت کنند پیاده روی آرام آنها ناگهان تبدیل به دویدن آرام نشود.

به طور کلی هر نوع ورزش و بدنسازی بعد از جراحی بینی که نیاز به خم شدن بیش از حد بیمار داشته باشد، جزو ورزش های ممنوعه به شمار می رود. ورزش هایی مانند یوگا، پیلاتس، نرمشهای گرم کردن و یا سرد کردن که با لمس نوک انگشتان پا همراه باشد و همچنین ورزش دراز و نشست از جمله این ورزش ها هستند که انجام آنها تا 2 هفته بعد از عمل جراحی بینی اکیداً ممنوع می باشد.

ورزش کردن در زیر آفتاب و  شیرجه زدن در استخر نیز از جمله فعالیت هایی است که پزشکان انجام آن را بعد از عمل بینی ممنوع اعلام کرده اند.

هر نوع ورزشی که در آن احتمال شکستگی بینی وجود دارد، مانند؛ بوکس، ورزش های رزمی و ترکیبی از دیگر ورزش های ممنوع بعد از عمل زیبایی بینی می باشند.

ورزش های ممنوعه بعد از جراحی بینی

وزنه برداری بعد از عمل جراحی بینی

وزنه برداری و به طور کلی انجام هر نوع ورزش و بدنسازی بعد از جراحی بینی که روی ماهیچه های خاصی کار می کند، ممنوع می باشد. به طوری که بیماران به مدت 4 تا 6 هفته بعد از عمل جراحی بینی باید از انجام این فعالیت ها به طور جدی خودداری کنند. اگرچه استفاده از وزنه های سبک تر و در تعداد دفعات کمتر قبل از شروع ورزش سنگین، مناسب است اما بهتر است که بیماران حداقل تا 4 هفته بعد از جراحی بینی تنها بر روی روند بهبودی بینی خود تمرکز داشته باشند و استفاده از هر گونه وزنه را به بعد موکول کنند.

توصیه های تکمیلی

در آخر باید بگوییم که همه افراد در هر گروه سنی که قرار دارند باید به تمام توصیه های گفته شده توجه کنند و این تصور را از ذهن خود بیرون بریزند که به دلیل ورزشکار بودن توانایی بدن آنها در مقابله با خونریزی های بینی افزایش پیدا کرده است. از این رو باید تا مدتی از انجام ورزش و بدنسازی بعد از جراحی بینی خودداری کنند.

علاوه بر این ، حتی اگر بعد از دوره نقاهت خود در هنگام ورزش احساس کردند که بینی شان درد می کند و یا اینکه دچار ورم شده است، سریعاً ورزش را متوقف کرده و به پزشک مربوطه مراجعه نمایند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خدمات مرتبط
  • جراحی بینی
    جراحی بینی
    دیگر نگران کیفیت جراحی زیبایی بینی نباشید،
    ادامه مطلب
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX