کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

اسپلینت یا گچ بینی چیست

10 تیر ، 1399
تیم تحقیقاتی کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک
0 کامنت

آشنایی با گچ بینی یا اسپلینت

اسپلینت ها دو تکه پلاستیک هستند که با بخیه در داخل بینی شما قرار گرفته اند. اسپلینت های رینوپلاستی یا انشعابات بینی دو وسیله سیلیکون یا آلومینیوم هستند که بعد از عمل بینی داخل یا خارج از بینی بیمار قرار می گیرند. عملکرد آن ها برای کمک به بینی بیمار برای حفظ شکل جدید خود می باشد. صرف نظر از داخل یا خارج بودن آن ها، استفاده از اسپلینت های بینی یکی از اقدامات مهم مراقبت های بعد از عمل است که روند بهبودی را تسریع می کند.

آشنایی با گچ بینی یا اسپلینت

انواع اسپلینت بینی

دو نوع اسپلینت بینی وجود دارد. بسته به جراحی بینی، اسپلینت داخلی یا خارجی توسط پزشک توصیه می شود. یک اسپلینت داخلی در حفره های بینی قرار می گیرد. اسپلینت خارجی، که شایع تر است، توسط یک نوار به بینی وصل می شود.

در چه نوع جراحی بینی از اسپلینت بینی استفاده می شود؟

دو عمل جراحی بینی وجود دارد که نیاز به اسپلینت بینی، رینوپلاستی و سپتوپلاستی دارد. جراحی زیبایی بینی و جراحی بینی است که به زیبایی یا عملکرد بینی (یا هردو) مربوط می شود. برای این نوع جراحی، از هر دو شکاف داخلی و خارجی استفاده می شود. سپتوپلاستی اصلاح غضروف بین دو حفره بینی است که به آن سپتوم بینی گفته می شود. اسپلینت داخلی پس از سپتوپلاستی مورد نیاز است.

چرا باید از اسپلینت بینی استفاده کنیم؟

بعد از جراحی بینی، شکل و اندازه سپتوم، بینی یا سوراخ بینی تغییر می کند. از آنجا که به زمان خاصی برای حفظ شکل و اندازه جدید خود نیاز دارند، از اسپلینت بینی برای محافظت از شکل جدید بینی و بیحرکتی شدن استخوان ها استفاده می شود. اگرچه شما باید از شکنندگی بینی خود بعد از عمل کاملاً آگاه باشید، در صورت بروز حادثه، اسپلینت بینی شما را از صدمات احتمالی محافظت می کند. آن ها برای جلوگیری از تغییرات احتمالی در شکل بینی، استخوان های بینی را در جای خود نگه می دارند.

مزایای استفاده از اسپلینت بینی

استفاده از اسپلینت بینی مزایای زیادی دارند که عبارتند از:

  • از بروز هماتوم جلوگیری می کنند.
  • اسپلینت های داخلی فاصله بین پوست بینی و استخوان های آن را همزمان نگه می دارند. این فاصله جایی برای جیب های خون، که به آن ها هماتوم گفته می شود، جایی ندارد.
  • با شل کردن حفره های بینی و باز کردن راه هوایی به شما کمک می کنند تا بعد از عمل بهتر نفس بکشید.
  • خونریزی را کنترل می کنند.
  • تورم را به حداقل می رسانند.
  • درد پس از جراحی را کاهش می دهند.
  • آن ها موقتی و قابل جابجایی هستند.

مزایای استفاده از اسپینت یا گچ بینی

تا چه مدت بعد از جراحی بینی باید از اسپلینت استفاده کنیم؟

بسته به نوع عمل جراحی، طول مدت اسپلینت داخلی و خارجی متفاوت است. مدت نرمال برای اسپلینت های خارجی 2 هفته است و شما می توانید در 3 تا 7 روز از بین بردن اسپلینت بینی داخلی داشته باشید.

چگونه باید از اسپلینت بینی خود مراقبت کنیم؟

از آنجا که استفاده از اسپلینت بینی به خودی خود گامی در مراقبت های جراحی رینوپلاستی است، هیچ الزام خاصی برای آن وجود ندارد. برای داشتن تجربه بهتر و آسان تر و جلوگیری از پوسته پوسته شدن، بهتر است از اسپری نمکی در بینی استفاده کنید. با بینی خود ملایم باشید تا زمان مناسب مراجعه به پزشک برسد و آن را از روی بینی شما بردارد.

عوارض جانبی مشترک و خطرات استفاده از اسپلینت بینی

اسپلینت بینی خطرناک نیست ولی باعث بروز چند عارضه وجود دارد:

  • درد و ناراحتی
  • ممکن است روکش شوند
  • ممکن است پس از مدتی سست شوند
  • حذف آن ها ممکن است احساس عجیبی ایجاد کند اما دردی نخواهد بود.

اسپلینت های بینی استفاده شده در ایران

از آنجا که جراحی های زیبایی در بین ایرانیان محبوب و پرطرفدار است، متخصصان خاصی نیز در این کشور جراحی بینی انجام می دهند. کلینیک های مجهز در سراسر ایران در شهرهای مختلف مانند تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، کیش و.. وجود دارد. از آنجا که زیبایی در ایران واقعاً مهم است، جراحی بینی با مراقبت های ویژه و با دقت انجام می شود. بنابراین، جراح رینوپلاستی ایرانی از بهترین مارک های اسپلینت بینی که دارای بالاترین کیفیت هستند استفاده می کند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX